KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Saturday, July 31, 2010

Latihan praktikum guru mungkin dipanjangkan

PENGALAMAN praktikum merupakan elemen penting dalam lati han perguruan kerana dapat memberi pengalaman pengajaran dan pembelajaran sebenar di bilik darjah.

Dalam sistem persekolahan terbaik seperti di Finland dan New Zeland, latihan dan pengalaman praktikum guru pelatih, dari segi kualiti dan kuantiti, sentiasa dipertingkatkan.

Oleh itu, kerajaan akan mengambil langkah untuk meningkatkan kualiti dan ketekalan latihan praktikum kepada guru pelatih, seperti memanjangkan tempoh latihan praktikum, dan meningkatkan kerjasama guru berpengalaman yang mempunyai kemahiran membimbing yang tinggi untuk menyelia guru pelatih.

Dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-10, latihan praktikum kepada guru pelatih akan ditingkatkan melalui langkah tersebut:

• Kursus Perguruan Lepasan Ijazah akan dilanjutkan dari satu tahun ke satu tahun setengah untuk meningkatkan pengalaman praktikum guru pelatih:

• Jabatan Pelajaran Negeri akan menyelaras penempatan guru pelatih di sekolah yang layak melaksanakan program ini dan memantau pematuhan oleh guru pembimbing;

• Guru berpengalaman akan diberikan kursus pembimbing untuk meningkatkan kebolehan membimbing mereka; dan

• Program praktikum akan menjadi sebahagian daripada penilaian prestasi sekolah dan guru pembimbing.

Thursday, July 29, 2010

GOD..Bless Me..,,

TAHNIAH!

Anda berjaya dipanggil temu duga Guru Sandaran Terlatih Siswazah (GSTS) Keluaran IPTA

Berikut adalah maklumat panggilan temu duga tersebut :-


No. Kad Pengenalan:860909....

Nama:NINA...

Tempat Temu Duga:SM TEKNIK PENGKALAN CHEPA,DEPAN PUSAT SUMBER PENGKALAN CHEPA,16100 KOTA BHARU, KELANTAN

Tarikh Temu Duga :5 OGOS 2010

Masa Temu Duga :8.00 PAGI

Alhamdulillah...
Akhirnya..masa y ditunggu2 oleh semua bekas mahasiswa/i UPSI..
huhu...
dah boleh start stdy ni utk di interview..
huhuhuhu...
pa pun..
Aku harap..semuanya berjalan lancar..
mudah2an..Selamat Dunia & Akhirat..
Amin..

Kita dan Mereka...

kadangkala..
demi untuk menjaga hati mereka..
kita perlu memendam rasa...
kadangkala..
demi untuk menjaga hubungan mereka..
kita perlu lepaskan dia..
kadangkala..
jika kita diberi dua pilihan..
antara cinta mahupun keluarga.
kita pilih Agama..
Agama y pertama,
Keluarga y kedua,
Cinta..ada dimana2..
Kadangkala...
demi utk bahagiakan mereka..
kita rela dicerca dihina..
kadangkala..
demi utk masa depan mereka..
kita rela berendam air mata..
Namun..
biar siapa pun kita..
xkira apa jua bangsa kita..
xkira apa jua agama kita..
kita adalah manusia biasa..


Nukilan rasa: NinaAz Cookies...

Wednesday, July 28, 2010

Layar Keinsafan...

TUHAN...

Layarkanku kearah cintaMU,
Tuntuniku menggapai redhaMu,
Rimbunan kasihMu kuberteduh,
kepadaMu ya TUHAN..
Berikan secebis keinsafan,
Bekalan sepanjang perjalanan,
Mencari ketenangan..

Berikanlahku hidayah..
Agar dikuatkan iman yang lemah,
Moga diberkati hidup ini,
Menuju bahagia y kekal abadi..

~Danish&Nina..~

Saturday, July 24, 2010

Sedarlah...

Sedarlah....

kita tidak dilahirkan kerana kebetulan

kita memang dilahirkan atau diutuskan oleh Allah dengan situasi yang penuh tribulasi masakini

kitalah orangnya

kitalah rijalnya

Jika tidak merancang untuk menuntut ilmu

sebenarnya kita merancang untuk menjadi jahil

Kalau kita tidak merancang untuk kesyurga

kita menempah neraka

Kalau kita tak merancang untuk meningkatkan keimanan

sebenarnya kita merancang untuk meningkatkan kekufuran ...

~Danish & Nina..~

Friday, July 23, 2010

Ketika Allah Memilihmu Untukku..

Ketika Allah Memilihmu Untukku..


Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu melimpahah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..


Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Kerana kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..


Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka ganding tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita kelak..
Ibadah pada-Nya ta'ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau coba meluruskanku, kerana aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..


Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan kelak..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kukuh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penumpang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang roh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Redhalah padaku,
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Kerana bagiku kau adalah kunci Surgaku..


~Danish&Nina..digulu,baino..om sogigisom..~

Thursday, July 22, 2010

ResiGn...

Hmm...
Sayangnye la rasa nak resign ni...
xtaw nak tulis ape lam surat resign ni...
aku seronok dgn apa yang aku buat sekarang..
rasa boley masuk ngn keje skg..ngn kawan2 yang ada skg..
semuanya baik2..huhuhu..
tapi...
bila pikir 2,3 kali..
hatiku memberontak..
hmm..biarlah aku saja y tahu kenapa hatiku memberontak..hehe..
ianya tiada kaitan dgn kerja y ada skg..
cuma aku ni y xberapa betul sikit..
so..
dgn rasminya..hari ni aku akan naik pejabat..jumpa HR..
and bagi surat resign aku..
huhuhu..
dalam masa 14 hari..
baru aku boleh berhenti bekerja disini..
dan..
bermulalah hidup baruku..
apa yang aku idam2kan selama ini..
aku harap akan jadi kenyataan satu hari nanti..
semoga..ramadhan kali ini memberi peluang utk aku mula bertapak
di dalam dunia perniagaan.....
NinaAz Cookies Production..ComiNg sOOn...(^_^)

~Danish&Nina..digulu,baino..om sogigisom..!!~

Wednesday, July 21, 2010

Mr. Great

Dear..,,

apa yang berlaku buat masa skrg...
semuanya adalah dugaan..cabaran..,,
aku tahu kamu dapat laluinya dengan baik..
aku tahu kamu kuat..
aku yakin kamu tetap tabah...

sabar yea sayang..

ALLAH sentiasa ada bersamamu...
ALLAH sayang semua umat DIA..
ALLAH sentiasa akan melindungimu..

aku tahu kamu memang seorang lelaki yang rajin..
aku tahu kamu memang suka memerhati..mengkaji..meneliti..

sabar yea sayang..

inilah yang perlu kamu lalui..
kamu tahu tak kenapa kamu kena lalui semua ni..??
sebab...
ALLAH sayang kamu sangat2.....
kamu benar2 beruntung...
lagi beruntung dari aku yang sejak azali lagi memang dilahirkan sebegini..

sabar yea sayang..

apa pun yang berlaku..
aku akan tetap sama2 kamu..
Belajar rajin2..
aku tahu kamu boleh...
aku tahu kamu pandai cari peluang..
aku akan sentiasa menyokongmu...
ingat yea sayang..
ALLAH sentiasa ada bersama kamu..
jangan menyerah kalah..berjuanglah sehabis2nya..
hidupmu diberkati selalu...:)

Thursday, July 15, 2010

Wali band - dik..

~Like dis sOng..~

Dik, aku pinta kau akan s’lalu setia
Dik, aku mohon kau s’lalu menemani
Saat ku tengah terluka
Kala ku tengah gundah

Reff:
Ku akan menjagamu
Di bangun dan tidurmu
Di semua mimpi dan nyatamu
Ku akan menjagamu
Tuk hidup dan matiku
Tak ingin, tak ingin kau rapuh

Dik, jangan engkau pergi tinggalkan aku oh…
Dik, ingin aku cinta dan cinta s’lalu
Saat kau tengah terluka
Kala kau tengah gundah

Back to Reff:

Kau akan menjagaku
Di bangun dan tidurku
Di semua mimpi dan nyataku
Kau akan menjagaku
Tuk hidup dan matiku
Tak ingin, tak ingin kau rapuh


~Danish&Nina~