KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Friday, October 30, 2009

Still tertutup....

Otakku yang bercelaru...
Tak taw pe maw jadi ngn ak ni...
kemalasan semakin ari semakin menjadi-jadi..
minggu stdy week ak wase..
berlalu begitu saja...
ak masih lagi di takuk y lama...
minda pun masih tak terbuka..
tak taw pe y ak buat spnjang semester ni..
mcm kosong je...
yup...
betul3 kosong..
huhuhuuh..
what happen with me hah!!...

soooooo..........................******!!!


~(,")(",)~

Thursday, October 29, 2009

Tabahkanlah Hati insan yang Kerdil ini....


Islam tidak menafikan perasaan cinta..
krn ia adalah satu perasaan y fitrah
dalam kehidupan manusia..
hidup seorang manusia..
sentiasa diliputi dgn cinta dan kasih syg..

Islam mengakui..
adanya rasa cinta y ad dlm diri manusia
ketika seseorg memiliki rasa cinta,
maka hal itu adalah anugerah Allah SWT:

Dijadikan indah pada manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang, itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik. (ali-'Imran: 14).

Namun...
Islam sbg al-Din memberi panduan lengkap
bagi setiap lapangn idup
termasuklah..
dalam bab bercinta..
cinta itu harus diatur dgn sebaik-baiknya..
agar..
tidak salah dan tersasar dr penerapannya y sebenar
rasa cinta sebenarnya...
wajar dipendam dlm hati..
dan kelak..
baru diungkapkan setelah menjadi pasangan suami isteri y sah
menurut ajaran Islam..
sebelum berlakunya akad nikah,
Islam tidak membenarkan seorg wanita bercanda dgn lelaki
yang bukan mahramnya..
untuk mengungkapkan perasaan cinta
baik secara langsung
mahupun melalui komunikasi
ini kerana..
pada hakikatnya..
ia bukan sebuah cinta..
melainkan nafsu syahwat dan tarikan
sepintas lalu sahaja...
sedangkan diluar dari ruang pernikahan..
Islam tidak pernah membenarkan semua itu..
firman Allah yang bermaksud...

Dan janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk. (al-Israk: 32).

prinsip asas dlm adab bercinta dlm Islam ialah..
berpasakkan keredhaan Allah
mematuhi segala suruhanNya
dan..
tidak boleh mengikuti kehendak makhlukNya..
sehingga mengingkari perintah atau laranganNya...

PERTAMA...
seseorg y benar-benar ingin mengamalkan Islam dlm dirinya..
perlu membetulkan niat apabila bercinta..
bercinta krn Allah SWT
dgn tujuan menghalalkan perhubungan itu..
daripada segenap sudut...
melalui perkahwinan y sah..

Menjalin hubungan cinta
anatara lelaki dan perempuan yang BUKAN ISLAM
tidak dibenarkan (HARAM)

kerana...
lebih banyak mendatangkan kemudaratan daripada manfaat...
seseorg muslim atau muslimah
perlu berhati2 dlm persoalan hati
apatah lagi apabila jalinan perasaan tersebut..
melibatkan seorang yang berlainan agama...
sebabnya...
seseorg Muslim hny dbenarkan bekahwin dgn muslim sahaja...
jika
salah seorg drpd pasangan bkn Islam tidak memeluk Islam..
hukumannya...
mereka mestilah berpisah..
dan tidak boleh mengikat tali perkahwinan...

ini kerana...
seorg hamba perempuan y beriman itu..
adalah lebih baik drpd seorg wanita musyrik..
sekalipun kamu tertarik padanya..
dan...
sesungguhnya..
seorg lelaki beriman itu..
adalah lebih baik drpd lelaki musyrik
sekalipun kamu tertarik padanya..
larangan ini berdasarkan
firman Allah SWT dlm surah al-Baqarah ayat 221 y bermaksud:

Dan janganlah kamu mengahwini wanita-wanita musyrik sehingga mereka beriman (memeluk agama Islam). Dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu adalah lebih baik daripada seorang wanita musyrik sekalipun kamu tertarik kepadanya. Dan janganlah kamu mengahwini lelaki musyrik sehingga dia beriman (memeluk agama Islam). Dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman itu adalah lebih baik daripada seorang lelaki musyrik sekalipun kamu tertarik kepadanya. Sesungguhnya mereka itu menyeru kepada neraka. Manakala Allah menyeru kepada syurga dan keampunan dengan izin-Nya.

Selain ayat al-Quran di atas..
trdpt hadis2 y menyatakn bahawa..
baginda SAW tlh mberi peringtan y sgt keras..
dlm hadis baginda mengenai azab
y disediakn Allah kpd hambanya
krn menyentuh wanita y bkn mahramnya..
(tanpa ikatan perkahwinan y sah)
sabda Nabi y bermaksud:

"Lebih baik ditembusi dengan jarum dari besi yang panas dari dubur sampai kepalanya daripada menyentuh wanita yang bukan mahramnya". (riwayat Imam al-Tabrani dalam Mu'jam al-Kabir)

Sesungguhnya...
besarlah dugaan bg umat2 Islam..
yang jatuh cinta pada lelaki/perempuan y bukan Islam....


[Ya Allah...
Berikan aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi DugaanMu ini..Sesungguhnya.. ak hanyalah insan yang lemah....]

Wednesday, October 28, 2009

Ada ape dengan....???



hm....
Ade apa dgn DUIT???
boleh ke kita idup lau xd duit...
huhuhuhu...
agak2 la kan....
penat gak wasenyer lau xd duit ni...
but...
cukupla sekadar utk memenuhi keperluan harian kita..
xyah la melampau2 byknye..
lau byk duit pun...
idup xtenang gak..
tul x...
hm....
ckp pasal duit ni...
huhuhu...
bukan senang nak dapat duit ni...
bukan sekali petik jer...
bkn 10 kali petik..
but...
sejuta kali petik pun lum tentu duit tu akan ad depan mata..
usaha tu penting...
kerja keras + usaha = ?...
but..
yang paling penting...
IKHLAS...
hohoho...
baru idup ni aman...
hm...
terima kasih byk2..
pada y memberi duit kepada kita..
selama ak idup 23 taun ni..
dah berjuta2 dah gamaknya duit dilaburkan utk ak..
huhuhu...
sesungguhnya...jasamu itu..
tidak terbalas olehku..
syukur alhamdulillah...

[tgh merindui seseorang..lalala~]




Tuesday, October 27, 2009

Adeii...~ pening kepala..hihi

Semalam....
Aku dah mula membuka buku Kaedah Berangka..
Alhamdulillah...
akhirnya semalam.. terbukak jualah buku itu..
hm....
yang tak tahannya...
semalam..
ak stdy kat LIBry..
puyoohhh...
hahaa...cm mimpi je..
hm...
ari ni...
aku still lagi bukak buku kaedah berangka..
kat libry jugak..
stdy utk bab sambungan dari semalam..
but..
stdy punye stdy...
huhuhu...
cm tak masuk je lam pale otak aku nih..
hm...
ak pun tak tau nape..
pikiran melayang2 ntah kemana2...
huhuhu...
esok...
dah xpg libry kot....
xd makna ak nk g stdy sorg2..
huhuhu....
stdy kat bilik je lah esok...
huhuhuhu..
sedih3...
ok...
ni je y ak nak taip...
hahahaha..
Bubye...




[Ari ni i'm alone..sedey..huhu]

Layan lagu ni..Besttt...~

Monday, October 19, 2009

<<,,, Makin Hari.. Makin Sayang.. >>

....Alamak.....
Minggu ni dah minggu ke-14..
Sob..sob..sob...
SADIS tul...
Kejap tul masa berlalu..
boley tak kalo nk stop jap??
huhuhu...huhuhu...
ade lagi 4 minggu ak kat sini..
xmo...xmo..xmo..
nak lama lagiiii....
huhhuhhu....
kenapala time ak gumbira ni..masa berlalu cepat..
hm...
kalO dulu2.. xwase plak secepat mana masa berlalu...
ADEIII...
dah xbetul agaknyer kepala otak aku ni...
SOMEBODY HELP ME!!!...
ape pown....
ak harap..
kegembiraan ini tak kan berakhir begitu saja..
walaupun ku tiada lagi disini....
hukhukhuk...
MISH...
Thanx... =)

Saturday, October 3, 2009

Wedding Ceremony ~Zie & Zuri~

[Sigh..-coz terjumpa 'MOTOR' yang paling ak cuak sms dlm perjalanan pulang kerumah..huhu]

Baru balik dari Ipoh........
Pg kenduri kAwin my dear frens.. Zie..
ari tu masa kat Kampung xsempat g dia kawin...[xd kat kampung-ak raya kat Kedah]
so....
ari ni.. ak g umah husbond dia.. kat Taman Meru, Ipoh..perak..[mengantar menantu]
Alhamdulillah...
akhrnya.. tercapai jua hajat ku nk tgk dia di hari berbahagianya......


in dis entry.. ak ad sediakan gmbar masa di majlisnya...
check this out...[Muahxxx]




Selamat pengantin baru sayang.. semoga bahagia selamanya...



sweet couple..


Me & Zie...Muahhxxx!!...


Frenship 4ever

[you r my frens..dulu..kini..selamanya..]


Thursday, October 1, 2009

X-students SMUAY

[Lokasi: Dusun Bay, 30/09/09; 8.30pm-11pm]


[dari kiri: Aliff Iskandar, Hakim, Wanis, Nurzita, Mariani & Nina]



[menunggu ketibaan y diraikan..aqaqa~]

'....semalam xsmpat nk update blog nih...
sampai je umah..
Zzzzzzzzzz.......
hhehehe...
penat kot.....'

erm....... tak sangka
sepanjang 3 tahun kat UPSI..
dari awal sem..sampai la semalam.. nilah pertama kali
mantan SMUAY berkumpul bersama2..
[tu pun sebab Aliff datang]

so.....
disebabkan xpernah berkumpul....
byk la citer hangt y nak diceritakan...
[xngumpat..hehehe]
sambil makan pun mulut bercakap...
hikhik~

[nasi goreng thai-xsama stail ngn dapor siam..dapor siam lagi best...]

[ni kue tiow ladna y Mc Ja makan- best]

Aliff pulak..
baru balik dari Mesir..
[cuti 3 bulan]
xberenti2 mulut dia...
kongsi pengalaman dia di sana
[sambil2 beri tazkirah..bakal ustaz neh..]
indahnya jika dapat menjejakkan kaki di sana..
[mula berangan...~]

punyala lama sembang2 sambil menambah
sedikit sebanyak ilmu di dada....
rasa cm xnak bangun jer dari kusi..
[xnak balik lagi..hehe~]
~indahnya alam persekolahan..(",)~

so....
perbualan di stopkan...
memandangkan hari dah lewat..
[ak pun dah ngantuk-kaki tido awal]
kami pun. beransur2 pulang..
[dengan harapan.. persahabatan y terjalin ... akn kekal abadi..]
InsyaALLAH...

p/s: lama xjumpa rakan2 y len.. misshhh..=P