KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Saturday, September 4, 2010

Muffin Choc. Raya

Sape yang suker makan kek COklat @ Muffin Coklat..(angkat tangan)..hehehe
biasa kamu buat kek tu guna apa? serbuk koko ker?? ..hmm..
hari ni NinaAz nak ajar resepi baru utk sesape lah y minat dan suka makan kek@muffin coklat ni...hehehe...Jom tgk apa yang perlu ada nak buat kek ni..

Muffin Choc. Raya:

Bahan2:

400gm coklat masakan
140gm mentega (kalau majerin pun sodappp)
4 biji telur
100gm gula halus (kalau xsuka manis.kurangkanla gula ni yea)
120gm tepung gandum (NinaAz suka guna Tepung naik sendiri..heheheh)


ok..ni je bahan3 dia..:)
cara??..hehe..
bila dah tahu bahan..mesti nak tahu cara kan..

Langakah pertama:

1) panaskan COklat masakan tadi menggunaak kaedah "Double Boil" sampaila coklat tu cair..


2) bila coklat dah cair..masukkan pula mentega kacau sampai cair


(mentega yang sudah cair)

3) kacau telur dan gula dalam mangkuk sehingga sebati.. angkat bekas yang dicairkan coklat tadi..biarkan seketika (1min) kemudian masukkan telur dan gula yang telah dikacau tadi..

4) bila dah semuanya sebati..masukkan tepung yang telah pun diayak dan..kacau jan tak kacau...kacau jan tak kacau..hehe

5) sediakan mangkus kertas..terpulangla macam mana rupa mangkuk kertas tu td..

6) Masukkan adunan tadi kedalam mangkuk kertas..(jangan terlalu penuh)

(tabur coklat chip- kalau xmaw tabur pun xp...)

Kemudian bakar...suhu = 180 darjah celcius..lebih kurang 20 minit @sehingga masak

Ting!...
Inilah hasilnya..hehe..bolehla dihias pada y suka menghias..makan macam ni pun sodapppppppp...CUBALAH!!!!!!!



~NinaAz Cake House~

No comments: