KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Thursday, December 16, 2010

RawaTan WaJah SenDiri LebiH jimaT

Bagi mendapatkan kulit muka yang halus + bersih :

- Kisar halus sebiji tomato masak, lumurkan pada kulit 20 minit kemudian bersih dgn air suam

Untuk menegangkan kulit muka:

- hancurkan timun sehingga lumat kemudian gaulkan bersama tepung ubi kayu. masukkan sedikit air (Jgn cair sgt taw!!). Sapukan ke muka sehingga kering dan basuh dgn air bersih

Menghilangkan jerawat :

- tumbuk sedikit kulit kayu manis @ asam jawa - campurkan salah satunya yang kamu suka dengan bedak sejuk dan letak pada tempat yang berjerawat. setelah beberapa ketika, bersihkan

Mengelakkan kulit muka cepat berkedut:

- Parutkan sebatang lobak merah, campur dengan sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. kacau hingga sebati, sapu kat muka sekali sehari.. **mcam nk buat kuih plak..hahahaha**

Menghilangkan parut :

- upar-uparkan beberapa helai daun senduduk sehingga keluar air dan gosok daun pada parut.
Kalau campur daun senduduk ni dgn air dan bedak sejuk, boleh juga menghilangkan jerawat taw!!!

Melicinkan kulit :

- parut tomato @ epal yg cukup masak, gosok perlahan2 pada leher dan wajah. Gelatin pada tomato boleh menghilangkan parut taw! biarkan selama 20minit, baru cuci ngn air suam..**kalau aku..biarkan 1jam..tidor terus..hahaha**

Kulit gebu + licin.. (mcm aku..wekk...)

- ambil segelas susu segar, sapu pada muka dan gosok2 sehingga rasa melekit, rata dan kering. air susu yang lebih tadi, bolehlah di minum..hhehhe..(kalau rasa nak la)
cuci muka dgn susu ni dua kali semiggu....

Nah!!!kam jimat ni...xpayah g saloooooonnnn sebulan sekali..hehe..buat je rawatan sendiri kat rumah..


Bg mereka yang rajin...,,
~SELAMAT MENCUBA~
hehehe.. (^___^)



1 comment:

Seimura said...

terima kasih atas info