KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 3, 2010

Kek Sarang Semut..

**Mata terkebil2**



Dah lama aku xbuat entry pasal pastry ni yea..sebulan dah kot..
bulan 11 yang lalu byk entry pasal contest..,giveAway..hehehe

Ok..
Hari ni nak kongsi resepi yang aku ada..resepinya adalah..

Kek Sarang Semut... atau dikenali jugak Kek Span (area kg. aku laa)

Kek ni biasanya disukai oleh golongan emas..(especially nenek aku..selalu suruh aku buat kek ni)
so, apa lagi..try la buat kek ni...pasti sedap.. hehehe.. :P

KEK SARANG SEMUT

Bahan-bahan:

2 cawan gula
1 cawan air
4 sudu besar marjerin
5 sudu besar susu pekat manis
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 (1/4) cawan gandum
6 biji telur ayam gred A (kalo gred B, guna 7 biji yea)

Cara-caranya:

1) Goreng gula sampai hangus, kemudian masukkan air, kacau sehingga gula itu cair..tutup dapur gas
2) blender Marjerin + susu --> masukkan dalam bekas
3) blender telur --> masukkan dalam bekas tadi
4) blender air gula (yang dimasak tadi tuuuu..) + gandum + soda --> masukkan ke dalam bekas tadi dan kacau utk 'menyebatikan' semua adunan
5) masukkan kedalam acuan
6) bakar sehingga masak pada suhu 180 darjah celcius

**peringatan: semasa menggunakan blender, jangan terlalu lama..cukuplah sekadar dua kali pusing-nanti lubang/sarang semut xberapa cantik**

Okies..DONE!~


~~SELAMAT MENCUBA~~

No comments: