KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, January 28, 2014

Persiapan Sambut Baby (Part 4) - Barut baby

Assalamualaikum..  Halo readers! Have you had your SHAKE today???

Asalnya, aku dah beli siap2 dah barut ni. Tahun lepas lagi beli. tapi yang dasyatnya, aku beli 3 helai jea. Aku bajet, cukup la 3 helai tuu kononyna. sehari pakai selai jea. so, tiga helai boleh la buat pakai 3 hari. hahaha. Vangang pulak bila difikir balik. Ada kea sehari selai jea pakai barut. :P 

Hari tu aku ada nampak dalam blog Cik Mah. pasal barut2 nih. Teruja tengok barut baby yang dia buat untuk baby dia. handmade ok. handmade. bangga baby cikmah nanti bila pakai barut mak sendiri buat. hikhik. Comel2 jea barut yang cikmah buat. polkadot gittew. So, bila aku nampak macam banyak jea barut yang dia buat. aku pun macam terconfuse sendiri. Bila aku tanya kawan2 kat tempat kerja yang dah berpengalaman dalam handle baby ni, diaorg cakaplah yang diaorang ada 20 barut untuk baby. ada yang berbelas2. erk??? Aku? ada 3 lai jea! hakhak. 

Aku tanyala pendapat diaorang. barut baby kena ada banyak ehh? diaorang cakap, kena ada banyak la jugak sebabnya nanti kang takut baby kembong perut keee, berak keaa. nanti terkena barut tuu. kalau kembong nanti nak sapu ubat, sah2 la kena barut. nanti takkan seharian pakai hak sama jeaaa. ciann anak :( 

So, semalam. kononnya sesi mensurvey barut baby dalam google. Kalau boleh nak cari yang murah2 jea. Malas dah nak pergi cari kat kedai. kang benda lain pulak dibelinya. Hari tu masa beli barut brand pureen, sehelai RM5 ko. mahal kemain. barut cinonet kecik jea pun. macam tak patut jea harga tu. haha. Sekali bila survey harga barut lain, lagi mahal ada ah. Rm5 sehelai, RM8 sehelai, Rm9 pun hadoo. Tapi at least, yang mahal tu yang jenis warna warni bercorak bagai. tak de plain putih kosong jeaa. Seronok pulak aku tengok barut warna warni nih. Kang nanti anak aku pakai barut jealah, tak payah pakai baju. hakhak 

Survey punya survey, last2 aku jumpalah dalam google, Facebook yang jual barut yang paling murah. Paling murah yang aku jumpa lah kan. tak tahu pulak kot2 ada yang lagi murah dari ni. hikhik 

Facebook: Barut Bayi 

Ni antara barut yang dia jual. Kalau satu RM3.50 kalau 3 helai dapat RM10. Aku beli 15 helai jea, so dia bagi RM45. kira ok la kan?? Murah tak uolls?? hihihi. 

Dalam FB tu ada jugak jual bedung. Aku tengok satu bedung + 4 helai barut = RM30. macam murah jea. macam murah jea. hihihi.

Credit to FB Barut Bayi

Ni yang baby aku punya. hehe. Kain cotton, dan rasanya macam tak panas jea. ok kot!!


Ok. Sekarang aku dah ada 18 helai barut baby. Cukupla kan?? malas dah nak pikir. settle bab barut! uhukssss. 

TQ for reading! K bai~ 


15 comments:

amal said...

comelnyaa barut tuu sumaaa, pink gituuu colourful corak, zaman dedulu putih suci hee ;P

cik mah said...

Hehe...3 je ibu nina sediakan...sempat ke nk membasuhnya....wah...best...comel dah ada bnyk snng...le tukar2 n xrisau...wahhhh...idea mnrik..klau barut dah cantikxpyhlah pkai bj..lhahaha....tq link kan ke blog cik mah...

adda syuhada said...

salam..comel plk tengok barut...

Fahimah Mahayuddin said...

murahnya beli. imah beli online mahal dari ni.

Cik Nor said...

semangat tu nina..:)

Aimi Muhamad said...

murahnya barut.cecomel pulak warna warni...tergoda nak beli jugak...tapi tahan jerlah, recycle kakak punya jer...

Chaca Monsterr said...

colourful je barut nye. hehehe

Chacamonsterr

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. dalam checklist sheila tulis barut beli 3 je. ni dah terbaca entri awak. macam terfikir balik. kesiannya nak bagi baby pakai barut 1hari yang sama je. macam kejam laks. baiklah nak beli barut banyak sket. pengaruh mak sebaya ni. muahahha ';p

Cik Rose said...

cantiknya.. pink warnanya.. suka2:)

Nina Mads said...

ohh nina pun baru tau pasal ni.. semua pinky. hehe

Kamsiah yusoff said...

anak bongsu akak,akak tak pakaikan barut pun sejak lahir haha...bagus punya mak..pampers tu dah tinggi sampai kedada baby..mcm barut la jugak..(kalau mak mertua tahu,teruk kena leter)

Unknown said...

barut skng ada corak2 bagai dah.. wahh

Unknown said...

18helai? cukup sangat tu..
jijah dulu mak buatkan 5helai.. kimi pakai sampai 2bulan je sbb tak muat tang perut.. pastu mak buatkan lagi 3helai yang panjang.. sampai skrg guna tu.. tp macam tak muat je ni..hehe tu pakai barut gantung... nak pakaikan kimi sampai 6bulan kot supaya tak kembung perut

Nik said...

zaman skarang barut baby dah comel.
macam2 kaler lagi

scheetah said...

heheheheheh, 3 helai konpem2 tak cukup. biasalah, pengalaman baru kan.....