KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 15, 2013

RevitaLens & Giordano Contact Lenses

Assalamualaikum..  Halo readers! Have you had your SHAKE today??? 

Ada orang kata, rabun ni keturunan. adakah itu benar? dulu aku pernah dengar petua orang tua2, jangan baca buku rapat sangat, nanti power mata kurang. jangan tengok TV dekat sangat nanti jadi rabun. entahlah. seingat aku, aku ni bukan hantu TV pun. Ulat buku? memang tak lah kan. Keturunan? erm. arwah abah aku rabun. 

Aku mula sedar yang aku ni kerabunan dari kejauhan bila aku pindah sekolah. lepas form 3, aku masuk sekolah lain. kalau sebelum ni, aku ssangat skema, dalam kelas muka aku jea kat barisan depan. sebab tu berkat kot. hari2 kena tempias guru. hahak. 

So, bila di sekolah baru, kononnya aku ni pendatang asing. kirim salam ah orang nak bagi kau duduk depan. Sila sedar diri, datang tempat orang, terhegeh2 nak request duk depan sekali. apakah? haha. So, tempat aku nun jauh di belakang. isk.isk. Time tuu lah yang aku sedar yang aku ni rabun. sebab tak nampak hape pun yang cikgu tulis kat papan hitam. sob.sob. sedih wooo. macam tak dapat nak terima kenyataan jea kena pakai spek. 

Bermulalah dunia bermata empatku. 

Bila aku start berjinak2 dengan LENSES? 

Masuk Universiti, Aku ada masuk Kor Suksis. tahu tak? Ala, kalau kat sekolah lebih kurang kadet polis ah. cuma yang ni upgrade banyak sikit. kalau dah nama kadet polis, memang tak dapat di pisahkan dengan KAWAD KAKI kan? 

So, korang paham tak perasaan aku? kawad kaki tengah2 panas, berpeluh2 bagai, masin pulak tu. tetiba ada spek kat mata. memang rimas ooo. nak tanggal, kang tak pasal2 tersepak bontot teman kat depan tu.  Acaner? Aku bab2 kawad ni memang semangat. haha
bangga wooo, dapat bergambar dengan bekas ketua polis Negara. walaupun gambar macam ni jea. aku tetap kembang hidung. cer teka mana aku?


So, bermulalah dunia bermata dua ada mata tersirat disebalik original itu.. 

Bermacam2 contact lenses dah yang aku pakai sebenarnya. semua jenis brand aku cuba. Ada yang lembik, terlalu lembut, so bila pakai kat mata memang tak rasa apa, cumanya, time nak cabut tu. memang bercinta ah. so, aku reject. next, ada yang jenis keras. bila pakai tu rasa tak selesa sangat. walaupun senang nak cabut dan pakai, tapi kalau tak selesa, buat apa kan? nama jea branded. huh. 

Dulu, pernah lah popular kejap, lens yang boleh membuatkan mata bolat macam mata heliza. haha. aku apa lagi. join sekaki. Aku pernah buat entri pasal brand lens tu. IBIG CONTACT LENS. memang itu contact lens berwarna yang terrrrbaikkk yang pernah aku pakai. sedang2. tak lembut sangat, tak keras sangat. Lama jugak lah menggila dengan lens tu. sampai satu tahap. aku dah malas nak layan. 

Sekarang, aku tengah jatuh cinta dengan brand ini. Ssssangat selesa kuasa 100 ok. best wo! tak rasa macam pakai lens. bajet tak rabun gitu. senang nak pakai, senang nak cabut buang. Yaaaa! itu yang kita maw!.walaupun tak fofular sangat brand dia, kalau kena dengan kita, why not kan..
Kalau tak silap aku, brand ni dah bertukar ke nama lain. sebab GIORDANO sama dengan brand butik pakaian, tapi aku lupa apa nama baru dia...


dapat free case yang cute. sebab beli 3 pasang lenses kot dia bagi nih


Solution pulak, aku memang selesa dengan yang ni. Aku rasa, yang ni terbaik untuk mata aku :)
Promo pack sangat jimat! Dua botol besar, percuma satu botol kecik. aku beli kat Watson. :)


TIPS memilih lense dan memakainya: 

1) Pilih lens yang sesuai dengan mata kita. yang penting selesa. 
2) Jangan beli lens di sembarangan tempat yea. ingat tu! beli kat kedai spek better 
3) Pakai lens tidak melebihi 8 jam. ataupun, jangan terlalu lama, nanti mata mudah kering. untuk tidur. memang tak boleh. bahaya taw!
4)Pastikan tangan anda bersih semasa memakai dan membuka lens. Pakailah sabun dettol yang khas untuk tangan. Nyahkan kuman! 

Itu jea lah kot tips yang aku boleh bagi. hehe.  

TQ for reading. k bai!    



23 comments:

Unknown said...

Hi Nina..... Tq share!

Unknown said...

waaa nak try la nnt!

dear anies said...

bla pakai lens ni, wajib tanggal ms tidur ya?

NinaAz said...

ahaaa. lupa nak masukkan dalam tips nih. hehe. update! jgn pakai lebih 8jam. takut kekeringan

Mizz Aiza said...

thanks berkongsi nina.. setakat ni akak tak disahkan rabun lagi.. betul juga kot ada kaitan dengan keturunan.. arwah ayah akak mula pakai cermin mata masa dah tua..

cha said...

Nina i pun rabun jauh+rabun silau. dulu nampak lg sekarang dh tak berapa nampak dh memang i kene pakai lens la tapi i takut huwaaa. masa kawen pun i tak pakai sebab takut tau huhu thanks mcm tau2 je u i nk carik lens tp tulah takde keberanian haha

Orked said...

Sya nye power rabon 200. tp pkai spect pon bile perlu jek. contact lense Sya pkai yg daily disposal. Sbb xpandai jage. Suke Bausch & lomb yg daily tu =)

NinaAz said...

Syaaa. Power kita sama. Wahhh. Mahal tu y daily

NinaAz said...

Cha. Try lah. Brand ni nina beli kat kedai spek carefour btho

Liza Razak said...

saya pun rabun teruk jugak..memang kena pakai contact lens sbb saya x suka pakai spek. saya suka brand freshlook sbb setakat ni yang ni je sesuai dgn mata

lizz said...

baru tau contect lens pun ader brand giordano...

Anum said...

selamat hari rabu
singgah sini :)

Kamsiah yusoff said...

akak tgk org nak pakai CL tu pun rasa seriau hehe

Unknown said...

teringin sangat nak pakai lens.. tapi penakut.. ahaks~

wakgelas said...

glemer tu gmbr dgn celebrity kanns.,ehHee

Unknown said...

ehh yg mana puan blog ni? hihi.. yg tudung oyen tu ke? atau yg menyengeh kemain lebar tu? hahaha... dah lama x pakai lense!

NinaAz said...

Cer teka deqla. Cer teka. Hihi

wawa syaida said...

pernah pakai sekali je..pastu tak selesa...terus tak berani pakai dah :)

Anonymous said...

KA mmg x boleh pakai lense2 ni hehehe

kakrose said...

pernah juga pakai..tapi kurang selesa..

Tie HT said...

akak tak pernah try pakai lens ni..hii :)

jaakechik said...

jaa pun jenis rabun jugak. rabun jauh hehehe... kdg2 pakai spek, kdg2 pakai gak lens... :)

bedah tong gas said...

Klo pki lens time kawad panas2 mata xkabur ker..?mcm lens cair ker..ade x??sy mmg rabun sgt klo xpki lens mmg langgar tiang laa..tp takut plk nk pki time kawad.. Xpnh lagi..