KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Thursday, December 31, 2009

Thanks 4 GOD

Alhamdulillah...
aku bersyukur padaMU..
terima kasih TUHAN..
KAU telah kembalikan dia kesini..
KAU telah memberi petunjuk dan Hidayah untuknya..
untuk terus melangkah dibumiMU ini..
semoga..
dengan kehadiran tahun 2010 esok..
memberi sinar yang baru untuknya...
semoga.. dirinya akan terus diberi petunjuk dan Hidayah olehMu..
dan
semoga dia akan menjadi BAKAL SAUDARA BARU yang BerIMAN
dan BERTAQWA hanya padaMU YA RABBI..
aku bersyukur padaMu..
tidak sia2 aku diuji..
terima kasih pada kawan2 yang sentiasa memberi kekuatan padaku
dan
semoga dugaan yang pertama ini memberi kami kekuatan untuk kami menghadapi cabaran dan dugaan oleh MU yang akan datang..
dan yang pasti..
dugaan yang LEBIH hebat pasti akan berlaku..
Ya ALLAH.. kami berlindung di bawah payung rahmatMU... Aminn~

Monday, November 2, 2009

Utamakan Pasangan Yang Tidak Merokok

Mufti Perlis Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin mencadangkan agar wanita yang ingin berkahwin mengutamakan pasangan yang tidak merokok.

Ini berdasarkan Islam menyuruh agar memilih pasangan yang mempunyai pegangan agama dan akhlak yang baik, sementara merokok merupakan unsur yang mencacatkan.

Ini atas beberapa alasan;

  1. Perokok sentiasa melakukan perkara yang ditegah oleh agama iaitu merosakkan diri. Majoriti para ulama zaman ini mengharamkan rokok.
  2. Perokok bukan sahaja membahayakan diri, tetapi juga keluarga; isteri dan anak-anak yang akan terhidu asap beracun rokok. Sepatutnya ibubapa melindungi anak dan keluarga, bukan membahayakan mereka.
  3. Ramai perokok yang tidak menjaga kebersihan. Bahkan rokok itu sendiri mengotorkan diri. Di samping betapa banyak tandas dan kemudahan awam lain rosak atau cacat disebabkan kesan rokok yang dihisap oleh penggunanya. Ciri yang seperti ini kurang baik bagi seseorang bapa atau ibu yang akan mengepalai keluarga dan rumahtangga.
  4. Rokok adalah pembaziran. Ramai perokok yang ketagihan sanggup utamakan membeli rokok daripada pemintaan keluarga atau keperluan keluarga yang lain. Mereka berkira untuk perkara-perkara yang baik atau perlu, tetapi lupa diri atau ringan tangan untuk membeli sekotak rokok yang sentiasa meningkat harganya.
  5. Merokok adalah contoh yang tidak baik untuk anak-anak. Maka perokok mencacatkan ciri-ciri keibubapaan. Justeru, ramai anak perokok turut merokok samada setelah dewasa atau sebelum cukup dewasa.

Atas alasan-alasan ini dan selainnya, maka saya menasihati umat Islam dan kaum wanita khususnya, menjadikan ‘merokok’ adalah salah satu ciri yang mencacatkan pemilihan dalam menentukan pasangan masing-masing.

Friday, October 30, 2009

Still tertutup....

Otakku yang bercelaru...
Tak taw pe maw jadi ngn ak ni...
kemalasan semakin ari semakin menjadi-jadi..
minggu stdy week ak wase..
berlalu begitu saja...
ak masih lagi di takuk y lama...
minda pun masih tak terbuka..
tak taw pe y ak buat spnjang semester ni..
mcm kosong je...
yup...
betul3 kosong..
huhuhuuh..
what happen with me hah!!...

soooooo..........................******!!!


~(,")(",)~

Thursday, October 29, 2009

Tabahkanlah Hati insan yang Kerdil ini....


Islam tidak menafikan perasaan cinta..
krn ia adalah satu perasaan y fitrah
dalam kehidupan manusia..
hidup seorang manusia..
sentiasa diliputi dgn cinta dan kasih syg..

Islam mengakui..
adanya rasa cinta y ad dlm diri manusia
ketika seseorg memiliki rasa cinta,
maka hal itu adalah anugerah Allah SWT:

Dijadikan indah pada manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang, itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik. (ali-'Imran: 14).

Namun...
Islam sbg al-Din memberi panduan lengkap
bagi setiap lapangn idup
termasuklah..
dalam bab bercinta..
cinta itu harus diatur dgn sebaik-baiknya..
agar..
tidak salah dan tersasar dr penerapannya y sebenar
rasa cinta sebenarnya...
wajar dipendam dlm hati..
dan kelak..
baru diungkapkan setelah menjadi pasangan suami isteri y sah
menurut ajaran Islam..
sebelum berlakunya akad nikah,
Islam tidak membenarkan seorg wanita bercanda dgn lelaki
yang bukan mahramnya..
untuk mengungkapkan perasaan cinta
baik secara langsung
mahupun melalui komunikasi
ini kerana..
pada hakikatnya..
ia bukan sebuah cinta..
melainkan nafsu syahwat dan tarikan
sepintas lalu sahaja...
sedangkan diluar dari ruang pernikahan..
Islam tidak pernah membenarkan semua itu..
firman Allah yang bermaksud...

Dan janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk. (al-Israk: 32).

prinsip asas dlm adab bercinta dlm Islam ialah..
berpasakkan keredhaan Allah
mematuhi segala suruhanNya
dan..
tidak boleh mengikuti kehendak makhlukNya..
sehingga mengingkari perintah atau laranganNya...

PERTAMA...
seseorg y benar-benar ingin mengamalkan Islam dlm dirinya..
perlu membetulkan niat apabila bercinta..
bercinta krn Allah SWT
dgn tujuan menghalalkan perhubungan itu..
daripada segenap sudut...
melalui perkahwinan y sah..

Menjalin hubungan cinta
anatara lelaki dan perempuan yang BUKAN ISLAM
tidak dibenarkan (HARAM)

kerana...
lebih banyak mendatangkan kemudaratan daripada manfaat...
seseorg muslim atau muslimah
perlu berhati2 dlm persoalan hati
apatah lagi apabila jalinan perasaan tersebut..
melibatkan seorang yang berlainan agama...
sebabnya...
seseorg Muslim hny dbenarkan bekahwin dgn muslim sahaja...
jika
salah seorg drpd pasangan bkn Islam tidak memeluk Islam..
hukumannya...
mereka mestilah berpisah..
dan tidak boleh mengikat tali perkahwinan...

ini kerana...
seorg hamba perempuan y beriman itu..
adalah lebih baik drpd seorg wanita musyrik..
sekalipun kamu tertarik padanya..
dan...
sesungguhnya..
seorg lelaki beriman itu..
adalah lebih baik drpd lelaki musyrik
sekalipun kamu tertarik padanya..
larangan ini berdasarkan
firman Allah SWT dlm surah al-Baqarah ayat 221 y bermaksud:

Dan janganlah kamu mengahwini wanita-wanita musyrik sehingga mereka beriman (memeluk agama Islam). Dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu adalah lebih baik daripada seorang wanita musyrik sekalipun kamu tertarik kepadanya. Dan janganlah kamu mengahwini lelaki musyrik sehingga dia beriman (memeluk agama Islam). Dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman itu adalah lebih baik daripada seorang lelaki musyrik sekalipun kamu tertarik kepadanya. Sesungguhnya mereka itu menyeru kepada neraka. Manakala Allah menyeru kepada syurga dan keampunan dengan izin-Nya.

Selain ayat al-Quran di atas..
trdpt hadis2 y menyatakn bahawa..
baginda SAW tlh mberi peringtan y sgt keras..
dlm hadis baginda mengenai azab
y disediakn Allah kpd hambanya
krn menyentuh wanita y bkn mahramnya..
(tanpa ikatan perkahwinan y sah)
sabda Nabi y bermaksud:

"Lebih baik ditembusi dengan jarum dari besi yang panas dari dubur sampai kepalanya daripada menyentuh wanita yang bukan mahramnya". (riwayat Imam al-Tabrani dalam Mu'jam al-Kabir)

Sesungguhnya...
besarlah dugaan bg umat2 Islam..
yang jatuh cinta pada lelaki/perempuan y bukan Islam....


[Ya Allah...
Berikan aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi DugaanMu ini..Sesungguhnya.. ak hanyalah insan yang lemah....]

Wednesday, October 28, 2009

Ada ape dengan....???



hm....
Ade apa dgn DUIT???
boleh ke kita idup lau xd duit...
huhuhuhu...
agak2 la kan....
penat gak wasenyer lau xd duit ni...
but...
cukupla sekadar utk memenuhi keperluan harian kita..
xyah la melampau2 byknye..
lau byk duit pun...
idup xtenang gak..
tul x...
hm....
ckp pasal duit ni...
huhuhu...
bukan senang nak dapat duit ni...
bukan sekali petik jer...
bkn 10 kali petik..
but...
sejuta kali petik pun lum tentu duit tu akan ad depan mata..
usaha tu penting...
kerja keras + usaha = ?...
but..
yang paling penting...
IKHLAS...
hohoho...
baru idup ni aman...
hm...
terima kasih byk2..
pada y memberi duit kepada kita..
selama ak idup 23 taun ni..
dah berjuta2 dah gamaknya duit dilaburkan utk ak..
huhuhu...
sesungguhnya...jasamu itu..
tidak terbalas olehku..
syukur alhamdulillah...

[tgh merindui seseorang..lalala~]




Tuesday, October 27, 2009

Adeii...~ pening kepala..hihi

Semalam....
Aku dah mula membuka buku Kaedah Berangka..
Alhamdulillah...
akhirnya semalam.. terbukak jualah buku itu..
hm....
yang tak tahannya...
semalam..
ak stdy kat LIBry..
puyoohhh...
hahaa...cm mimpi je..
hm...
ari ni...
aku still lagi bukak buku kaedah berangka..
kat libry jugak..
stdy utk bab sambungan dari semalam..
but..
stdy punye stdy...
huhuhu...
cm tak masuk je lam pale otak aku nih..
hm...
ak pun tak tau nape..
pikiran melayang2 ntah kemana2...
huhuhu...
esok...
dah xpg libry kot....
xd makna ak nk g stdy sorg2..
huhuhu....
stdy kat bilik je lah esok...
huhuhuhu..
sedih3...
ok...
ni je y ak nak taip...
hahahaha..
Bubye...




[Ari ni i'm alone..sedey..huhu]

Layan lagu ni..Besttt...~

video

Monday, October 19, 2009

<<,,, Makin Hari.. Makin Sayang.. >>

....Alamak.....
Minggu ni dah minggu ke-14..
Sob..sob..sob...
SADIS tul...
Kejap tul masa berlalu..
boley tak kalo nk stop jap??
huhuhu...huhuhu...
ade lagi 4 minggu ak kat sini..
xmo...xmo..xmo..
nak lama lagiiii....
huhhuhhu....
kenapala time ak gumbira ni..masa berlalu cepat..
hm...
kalO dulu2.. xwase plak secepat mana masa berlalu...
ADEIII...
dah xbetul agaknyer kepala otak aku ni...
SOMEBODY HELP ME!!!...
ape pown....
ak harap..
kegembiraan ini tak kan berakhir begitu saja..
walaupun ku tiada lagi disini....
hukhukhuk...
MISH...
Thanx... =)

Saturday, October 3, 2009

Wedding Ceremony ~Zie & Zuri~

[Sigh..-coz terjumpa 'MOTOR' yang paling ak cuak sms dlm perjalanan pulang kerumah..huhu]

Baru balik dari Ipoh........
Pg kenduri kAwin my dear frens.. Zie..
ari tu masa kat Kampung xsempat g dia kawin...[xd kat kampung-ak raya kat Kedah]
so....
ari ni.. ak g umah husbond dia.. kat Taman Meru, Ipoh..perak..[mengantar menantu]
Alhamdulillah...
akhrnya.. tercapai jua hajat ku nk tgk dia di hari berbahagianya......


in dis entry.. ak ad sediakan gmbar masa di majlisnya...
check this out...[Muahxxx]




Selamat pengantin baru sayang.. semoga bahagia selamanya...



sweet couple..


Me & Zie...Muahhxxx!!...


Frenship 4ever

[you r my frens..dulu..kini..selamanya..]


Thursday, October 1, 2009

X-students SMUAY

[Lokasi: Dusun Bay, 30/09/09; 8.30pm-11pm]


[dari kiri: Aliff Iskandar, Hakim, Wanis, Nurzita, Mariani & Nina]



[menunggu ketibaan y diraikan..aqaqa~]

'....semalam xsmpat nk update blog nih...
sampai je umah..
Zzzzzzzzzz.......
hhehehe...
penat kot.....'

erm....... tak sangka
sepanjang 3 tahun kat UPSI..
dari awal sem..sampai la semalam.. nilah pertama kali
mantan SMUAY berkumpul bersama2..
[tu pun sebab Aliff datang]

so.....
disebabkan xpernah berkumpul....
byk la citer hangt y nak diceritakan...
[xngumpat..hehehe]
sambil makan pun mulut bercakap...
hikhik~

[nasi goreng thai-xsama stail ngn dapor siam..dapor siam lagi best...]

[ni kue tiow ladna y Mc Ja makan- best]

Aliff pulak..
baru balik dari Mesir..
[cuti 3 bulan]
xberenti2 mulut dia...
kongsi pengalaman dia di sana
[sambil2 beri tazkirah..bakal ustaz neh..]
indahnya jika dapat menjejakkan kaki di sana..
[mula berangan...~]

punyala lama sembang2 sambil menambah
sedikit sebanyak ilmu di dada....
rasa cm xnak bangun jer dari kusi..
[xnak balik lagi..hehe~]
~indahnya alam persekolahan..(",)~

so....
perbualan di stopkan...
memandangkan hari dah lewat..
[ak pun dah ngantuk-kaki tido awal]
kami pun. beransur2 pulang..
[dengan harapan.. persahabatan y terjalin ... akn kekal abadi..]
InsyaALLAH...

p/s: lama xjumpa rakan2 y len.. misshhh..=P




Wednesday, September 30, 2009

Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan...


[Lokasi: Danga Bay Johor; Disember 2008- in memory]

Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan.
Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita

[...''Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya,
tetapi sungguh benar pula bahwa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya..'']
~sungguh benar...~

...[..Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah
ketika kamu bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu.
tetapi.....
pada akhirnya menjadi
tidak bererti
bagi kamu dan

kamu harus membiarkannya pergi..]..

[Perjuangan belum selesai..take it easy..!!]

Sunday, September 27, 2009

Holiday Raya..~

Hohoho..~ akhirnya..tepat jam 6pm..ak smpai di tjg malim..
Alhamdulillah..
perjalanan lancar.. trafic xla sesak sgt..biasa2 jer..
Kejap jer cuti raye.. xpuas gik beraya di kg.. hukhuk..
umah sedara mara xsempat jelajah pown..ape tah lagi umah kengkawan.. nk g umah rumet pown xsempt.. hakhak..sowila Mc Ja.. xsempt ak g raye umah mu..
bknnyer xnak p... tp..cuti raye ak full giler (hehehe~)..

raya pertama.. duk dhumah~layan tetamu + pg umah atuk jer..

raya kedua... g umah terbuka mak sepupu ak~

raya ketiga...hehe~ holiday di Kedah.. dua pupu ak kawin..

umah mak sedara pun xsempt g lagi..dah smpai kedah la plak.. haha..

nk citer sket perjalanan ak ke Kedah..hehe..

bertolak dr umah lebey kurg jam 10.30am.. plan kul 10.. memandgkan konvoi 7 buah keta.. kena la tunggu seme berkumpul.. baru la bleh bertolak..


perjalanan agak memboringkan MySpace
memandangkan jalan penuh sesak dgn rakyat2 Kelantan y sedang asyk beraya..
maka.. 'makan roti dgn jem la'..huhu..
d pertengahan perjalanan..berenti makan sat kat Sg. Lebey..


makan+makan+makan ... sampaila kenyang.. kerana.. ak sememgnya kuat makan..hoho~
lpas solat.. perjalanan di teruskan..sampaila ke destinasi y dituju...

~Pusing satu Sg. Petani baru jumpa..=(~


~posing sat..~

Bermalamlah kami sekeluarga disini..MySpace

raya keempat... agenda diteruskan dgn.. bersiap2 utk ke majlis perkahwinan dua pupu ak nih.. lebey kurg kul 8.30am bertolak dr SP ke Alor Setar.. sblm bertolak..
smpt lagi posing ...(keta idaman..dalam mimpi jer..~)


~keta sape Ntah..~

lebey kurg jam 10..smpaila di umah pengantin... tunggu punyer tunggu.. rupa2nyer.. TOK IMAM tak bleh dtg.. xberapa sihat.. sedey tul.. maka..(hehe~) berduyun2lah menuju kerumah TOK IMAM utk majlis akad nikah...


~Gumbiranya dia..Tahniah!!..~


Alhamdulillah... dua pupu aku nih dah selamat jadik laki org.. dah xbley nk kacau2 lagi dah..hakhak..
hah... pas akad nikah.. dah bleh makan... aper lagi... SERANG!!!... hehe~


~dalam perahu pun bleh letak makanan..~

selesai saje makan.. agenda seterusnya.. Naik Feri pg Langkawi.. hoho~ kami meninggalkan rakan se'konvoi' y len utk ke sana...memandangkan naik kat Kuala Kedah.. fuhh.. 2 jam baru sampai...

~Welcome..again..~

sampai jer..terus check in kat PEKAN KUAH..

~ BAYVIEW...1001 malam~


~ Abe Ngoh.. tgh check line..~


dekat sket nk g jalan2.. xyah pakai keta.. jalan kaki pun sodappp..

raya kelima... ha.. ari ni dah nAK balik KELATE.. Feri kul 1.30pm..
sebelum balik..
smpt g pusing2 PEKAN KUAH...
pilih2 mana y berkenan.. haha~
pusing punya pusing..
1 kedai je masuk.. (ma & abah dah penat..sakit lutut kata mereka..ngeee~)..

Jom kita terjah...

~Adidas Smart Centre~




~my adik..Kasut cm neh pun berkenan.. xlawa langsung~

~besarnya beg.. bleh muat org..hu3..~


~my adik.. kecian.. xdak size.. tu laa.. kaki besar sgt..hahah..~

~Dilemma.. antara dua..(chelsea FC belot jap..hakhak..)~


~ We love you CHELSEA..yes we do.!! chelsea FC no one can stop us now~..

...Masa utk Balik...
yabedabedoooooooooooooooooooo...
Selamat Tinggal Langkawi..
c u again ya!!
MySpace


~... perjalanan diteruskan lagi...
MySpace



Akhirnya... Alhamdulillah.. lebey kurg jam 1.00am sampaila di umah..
tanpa menangguhkan masa...
MySpace

ari raya keenam.. masa dihabiskan dgn.. teng..teng..
wat biskut tuk bawak balik tjg malim.. .. biskut raye dah abis..



ari raya ketujuh.. sehari suntuk jadi 'jo kako'.. hukhuk..(ikhlas wat keje..xd paksaan..hehe~)

kecian sahabatku..(mc Ja).. xdpt dia dtg beraya umah ak. bknnyer ape.. tkt tak terlayan.. ak mmg bz tahap cipan..hahah~

ari raya kelapan.. wahahah... ak dah sampai taman bahtera.. sdg menaip benda alah ni... sambil menemani mc Ja y sdg menyiapkan tesisnya.. Chayok2!! Mc Ja.. ak sokong mu dr belakang.. jap ag ak nk tido dah..hahaha.. ok.. daaa~
MySpace

Sunday, September 20, 2009

Yee.. RAYA..heee~



Ari ni..dah 1 syawal.. hm..sedar xsedar dah habis dah bulan ramadhan..
kejap tul masa berlalu...
ari nih dalam sejarah..seperti tahun2 yang berlalu..
1 syawal lah byk sekali ak dpt msj dari org2 y mengingati ak..hehe~ pe lagi..msj ucap SELAMAT HARI RAYA laaa~...mesti full ak nyer inbox.. thnx kwn2..

menu utk ari raya tahun nih.. nasi minyak+dalca+ayam perap.. fuhh.. alhamdulillah.. rezeki!
mengenyangkan.. dan y paling istimewa sekali..Blackforest Cake.. malam raya lagi ak dah siapkan kek nih.. hee~


haha~terlebih whipping cream..tp best gak..~

hari raya pertama memg penuh umah ak ngn sanak saudara.. ak cm biasalah,, dah memg tugas ak jadik bibik.. nk kata rajin tu xjugak..hmm.. tp agak seronok la melayan kerenah tetamu y bermacam2 ragam nih.. hehehe~pas solat asar baru reda skit org tas umah ak nih.. bleh la rehat kejap..

my adik..AJE~


~Adik beradik~

~menjelang malam raya kedua plak (malam nih).. teng,,teng,,teng,,riuh giler umah aku.. bkn riuh ngn tetamu.. tp riuh ngn sorakan ABAH ak y sememangnya bekas pemain bola sepak+penguruus bola sepak+pengadil bola sepak.. memg bising giler.. sakit telinga aku.. haha~.. mlm ni kan MU vs MCity..hahaha~ ak pun layan la samaaa~..dan akhirnya.. semestinyaaaaa..MU yang menang..hahahaha~ dah agak dah....
SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR BATIN

Friday, September 18, 2009

SAHABATKU YG TERSAYANG...

Lokasi: Kg. Permatang Pasir

Teringat zaman sekolah Arab dulu.. kul 7 pg lg dah tercegat tepi jalan..setia menunggu Bas kesayangan (Bas Changgong) nk pg sekolah..
tunggu pulak ngn sahabtku y tersayang,,

Zinatul Iman Zamri.,

pg sekolah naik bas..
balik pun ngn bas..
4 tahun kami turun naik bas y sama..hehe~.. MySpace

persahabatan aku ngn dia..erm.. nk kata cm isi ngn kuku tu...rapat sgt..
nk kata langit ngn bumi tu..jauh sgt..hm..
sedang2 jer.. tp kami amat serasi.. best dpt kawan ngn dia.. dpt kenal dia..MySpace

hari berganti hari..
minggu berganti minggu..
bulan berganti bulan..
tahun berganti tahun..
dan.. ari ni.. xsangka plak aku..MySpace
ak pg umah dia..utk tolong dia buat hantaran perkahwinannya y akan berlangsung 4 ari je lagi..
hehe~.. cm xpercaya pun ader..
sahabat yang dulu pernah berkata..
"Nina(panggilan utk aku).. ak rasa ko y kawin dulu dr ak nanti"
tp ari nih.. ak plak y tulun dia wat hantaran dulu..hohoho~
jodoh, ajal dan maut semuanya di tangan tuhan.. sudah smpai masanya dia berumah tangga..
hmm...
ak main tibai jer tulun dia buat hantaran.. ntah hape2 aku buat..selama lebey kurg 4 jam ak dirumahnya.. siap jugaklah 2 hantaran y ak hentam..(2 je)..haha~

Aku & Tonah~Friends,, 4evaa

huhu~ sekali igt..sedih pun ader.. almaklum la..bila dah berkawin.. bz ngn laki laa..bz ngn anak2 la..
pasni xleh la aku ajak dia g jalan mana2..MySpace

apapun... tahniah buat sahabtku.. kaulah sahabt dunia akhirat.. SELAMAT PENGANTIN BARU MY DEAR..MySpace
semoga kekal abadi....