KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 21, 2013

Kerang Beli tak Masak - Masak sendiri LOL

Assalamualaikum..  Halo readers! Have you had your SHAKE today??? 

Kami, memang hantu kerang. Cakap jea kerang apa, kerang bakar? kerang rebus? kerang stim? kerang kukus? semua kitaorang makan. Kalau kat kedai makan tu, kalau sepinggan memang tak cukup, dua pinggan baru sedang2, nak order tiga pinggan malu la pulak. hahaha. Tapi selalunya aku dan abang order 2 pinggan jea. Kalau kat KL ni, kami selalu ke kedai WAN MAD dekat area Batu 9 Hulu Langat. Kat situ jea yang kami tahu ada kerang bakar setakat ni. kat mana lagi yea yang ada kerang bakar kat area CHERAS ni. tau tak? 

Sabtu lepas, abang mendarat di LCCT dekat jam 9 malam, lepas tu terus kami drift ke kedai wan mad, semata2 nak makan kerang bakar. hohoho. dekat SONG tak de kerang kot. kesian abang, dah lama teringin. 

Hari ni pulak, tengah syok2 aku jaga budak exam, abang wassap kat aku bagitahu yang dia ada beli kerang. Hah? apakah. macam mana nak masak kerang. Kalau kari kepala ikan aku tahu la. Ahaks! nak masak kerang? ermm.. yang aku ingat, kat kedai makan, dalam kerang ada serai. So, aku suruh abang beli serai seketul dua.

Selalu makan kat kedai sepinggan dekat 4 hengget. Kali ni masak kat rumah dua kilo 4 hengget setengah jer bai!. fuyohhh! sangat berjimat cermat disitu. Boleh simpan duit untuk ke Korea suatu hari nanti. hahaha
Memang Puas Hati Makan banyak macam nih
    

Lepas Magrib, aku masuk dapur,.. tetiba kena warning. 

Abang: Awak duduk diam2 eh. tak payah cakap apa2. saya yang akan masak kerang nih 

Aku: waaahhhhh... awak nak masak yea. yeay! 

Apalagi, aku terus bersila depan TV....

Tetiba... 

Abang: Bawang putih manaaaaaaaaaaaaa.... Halia manaaaaaaaaa 

Aku: Alamak, dah habis. tadi last guna buat sup. hahahaha. 

Abang: Ala, tadi cakap suruh beli serai jea. Kalau tahu tak de, tadi beli dah. Tak pe lah. kita ambik bawang yang ada dalam sup ni jea lah. 

Aku: A'aah... boleh jea... hehehe 

Hadoiiii. ginilah gamaknya rumah yang ala-ala bujang ni. time berdua baru berasap dapur. kalau aku sorang, memang tak de maknanya aku nak main masak2. hahaa
Nampak tak bawang yang lunyai tuu.. hehe. 

Penuh periuk... Dua orang makan. memang mabeles.


Memang puas hati makan kerang malam ni. Lepas ni, confirm masak sendiri lagi best. boleh makan banyak2. 

Resepi Kerang rebus Sawoku: 

1) Halia 
2) Bawang Putih 
3) Bawang Besar 
4) Asam Jawa 
5) Cili 
6) Serai 
7) Garam secukupnya 
8) Air secukupnya 

Cara-caranya:   

Masukkan semua dalam periuk. tunggu sampai masak!!! :)
Amacam? Ada rasa nak makan kerang tak sekarang? Ahaks! 

Tq for reading. K bai!

     



17 comments:

cha said...

i pun hantu kerang tp husband i tak suka. so i beli banyak2 i sorg je makan muahaha kalau beli kt kedai kn bakul kecik je dh rm5 tak puas

Nora Karim said...

Nak sikit... sedapnya nampak kerang tu manggil2.. huhuhuh

Liza Razak said...

terus rasa nak beli kerang esok sebab saya pun gila makan kerang jugak macam sis..hehe :)

pelangi chenta said...

beli sendiri dapat makan banyak2.puas hati

:sour n sweet: said...

uwaaaa!!!bestnye!!kat lundu ni susah nak mencarik kerang...jarang2 ada, tu pun mahaaaaal giler..blik kmpung nnti soheh nk kena cari gak ^^

Unknown said...

banyaknya nina oiiiiiiiii!

Unknown said...

sedapnya..lama tak makan kerang rebuss....

Tinta Lana said...

Waaa..

urmm..waaa je ak mampu,hahaha

Beli n masak sendiri, mmg salu menguntungkan, :)

nia_cheroniah said...

Sedapnya! nia pun suka kerang especially kerang rebus cicah dgn air asam.heaven je rasa..

Cik Nor said...

sdapnya..nak skit..:)

Atie said...

Nina, try kukus ja kerang..lg manisssss..

NinaAz said...

Kukus sedap eh? Nanti nina try kukus pulak. Heheh

QasehnyaRania said...

nak2 dapat cicah sambal kicap ke.. dappnya..

ada tips nak bagi kulit kerang senang terbuka..

masa rebus masukkan sedikit minyak masak.. in shaa ALLAH :)

Nik said...

wah..byknyer kerang.sis tak suka.tapi sis ada kwn yg hantu kerang jugak..kikiki

Nina Mads said...

hehe..hantu kerang rupanya. kalau bakar sedap tu

Unknown said...

cik siti tak makan kerang..huhu

Yaya Mohd said...

salam..
wah..kerang bnyknyer..nsibla yaya bukn antu kerang..ngeee ;p