KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Friday, January 11, 2013

Ketuat

Assalamualaikum... Halo readers!!! have you had your SHAKE today??

Betul ke kalau orang ada ketuat ni orang yang PEMALAS? kalau ketuat kat tangan, malas nak buat kerja, kalau ketua kat kaki, malas nak bergerak. cenggitu?

Tak semestinya kottttt... aku ni rajin what. Tapi, dah ketuat nak naik kat jari aku, nak buat cam mana. Haha. Asalnya aku tak tahu benda alah ni ketuat. Memula dia macam benjolan kecil. aku ingatkan jerawat. jerawat kat ibu jari kau.. logik kea? Lepas tu makin lama benjolan tu makin nak besar. last2 dia jadi pecah. macam akar gitu, geli aku tengok. Bila mama aku cakap tu ketuat, barulah aku tahu itu adalah ketuat. ngehngehngeh~

Bila ketuat tu dah makin merekah, abang dengan baik hatinya nak tolong buangkan ketuat aku tu. ko tahu dia guna apa? Pengetip kuku kau. aku ulang lagi. pengetip kuku. Aku ingat bila dah buang guna pengetip kuku, ketuat akan hilang. 

Tapi, sekali kena ketip, berderaiiii darah keluar membuak2. OMG! tu baru sikit kena ketip. seram aku. Abang cakap, dia pernah kena ketuat ni, dia guna pengetip kuku jea. tarik sampai ke akar. buang sekali dengan akar. darah memang tak payah cakap la. banyak giler keluar. Aku yang kena ketip sikit ni pun dah keluar membuak2. Moral: aku takkan buang ketuat guna pengetip kuku lagi. sob..sob..

Ketuat yang masih belum kritikal


Aku ada google kat site cara nak hilangkan ketuat secara normal. banyak jugaklah petua2 yang aku dapat. Tapi, walaupun aku ni rajin, (lahhh sangat!), rasa macam leceh pulak nak ikut petua2 tu. Nak kena tumbuk lah, nak kena ikat lah, nak kena bakar lah.. macam nak masak pulakk.. last2 aku suruh jea abang pergi cari ubat ketuat kat farmasi. kehkehkeh. (Kalau korang nak cuba petua nak hilangkan ketuat ikut cara tradisional, bolek klik SINI)

Ubat ketuat baikkk punyaaaa.. cap Tapak kaki berketuat di ibu jari . bahahaha. 


Jangan lupa yea, beli sekali dengan Elastoplast ni. kalau ada ketuat kat ibu jari tangan macam aku ni, after titik ubat, boleh terus balut guna benda alah ni. (idea abang sangat bernas *kipaskipas*)



Hari2 titik ubat ketuat. tak sampai seminggu pun, ketuat jadi kecut macam nih.

Lepastu tercabut dengan sendiri. hoyeh! ketuat tiada lagi (^__^)

Lagi satu ketuat, jari yang sama, kalau tadi naik kat depan, ketuat kedua ni malu2 sikit, nyorok kat belakang. aku nak bela dulu, kasi dia besar sikit, baru nak titik ubat mujarab ni. boleh tak cenggitu? :P

ok! kalau korang ada masalah yang sama dengan aku, cepat2 pergi farmasi, cari ubat ketuat cap Tapak kaki berketuat di ibu jari. bahahaha.

k bai!








18 comments:

LiLy @ MaMaQiStInA said...

ye ke pemalas..lily pun ada ketuat kat tangan...tapi rajin jer.. :)
bolehlah beli ubat ni nanti...

padin said...

wah nampak mmg berkesan tu...
pengalaman aku, ketuat kat ibu jari kaki, mmg tak selesa tiap kali membesar aku hiris dengan pisau.. tak berdarah, tapi adasekali tu mmg besar dah dgn gatal.. time tido aku garu kuat2 sampai tercabut akarnya.. selesai masalah, tapi darah jgn cakapla...

padin said...

wah nampak mmg berkesan tu...
pengalaman aku, ketuat kat ibu jari kaki, mmg tak selesa tiap kali membesar aku hiris dengan pisau.. tak berdarah, tapi adasekali tu mmg besar dah dgn gatal.. time tido aku garu kuat2 sampai tercabut akarnya.. selesai masalah, tapi darah jgn cakapla...

padin said...

wah nampak mmg berkesan tu...
pengalaman aku, ketuat kat ibu jari kaki, mmg tak selesa tiap kali membesar aku hiris dengan pisau.. tak berdarah, tapi adasekali tu mmg besar dah dgn gatal.. time tido aku garu kuat2 sampai tercabut akarnya.. selesai masalah, tapi darah jgn cakapla...

combi said...

sakit ati kalo ad ketuat..huuu

NinaAz said...

Memg sakit ati ketuatttt. Hihi

NinaAz said...

Memg sakit ati ketuatttt. Hihi

wawa syaida said...

tak pernah lagi naik ketuat...sakit tak ketip ngan pengetip kuku tu

Nieda ramly said...

walau npun nampak masalah kecil tapi risau juga.

nik ros said...

nik pun tak tahu mcm mana rupa ketuat tu..hehe
lagi senang cari ubat kat farmasi kan dari buat cara lain.

Ummi Syafiq said...

Wahh sy xde ketuat tp ada keras di tepi kaki. Mungkin blh guna kot

Ps:cheese tart x leh pos.nnt rosak.dorang ambik sendiri je biasanya

NinaAz said...

Ketuat kt kaki xselesa nk jalan.ngeh3

-atiQah- said...

salam nina! tqah bru jumpa blog nina. hehe. ni xsempat baca lagi, komen dlu.. :) tgh nk baca wedding review nina.

wan siti norzehan wan yaacob said...

salam.. letak ubat ni ada rasa pedih2/ sakit tak?? tq

NinaAz said...

Siti. Nina xdpt bukak blog awak. Sb circle apa nth. Xd link situ. Huuuu.
Ubat ni rasa jugak la pedih2 masa pakai. Pastu ok.

wawaAmr said...

klau ltak ubat ni trcabut ngn akar skali x?

Ieqa Maslia said...

kat mne nk ble ubat ni....? cuz kat tmpat saye xde jual ubat nih?

Anonymous said...

Saya guna getah bunga kemboja, cepat gak hilang ketuat. Sehari lepas letak tu, terus kering dan berserat. Letak 2,3 kali pun dah mati ketuat.

Caranya, cabut sehelai daun kemboja dari pokok, dan sapukan getahnya yang fresh kat ketuat.
Ni bunga kemboja bagi yang belum kenal..
https://www.google.com/search?q=bunga+kemboja&ie=utf-8&oe=utf-8