KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, January 30, 2013

100% wholegrain. Roti jerrrr...

Assalamualaikum..  Halo readers! Have you had your SHAKE today???

Alkisah... azam aku tahun ni konon2nya nak ubah menu kudapan aku di petang hari. Yea la, aku kan kerja sesi petang. Sampai sekolah terus ngadap kafe untuk lunch (kalau rajin, lunch kat rumah jea). Petang2 pulak, lepas budak3 rehat. Aku mula lah rasa nak mengunyah. Selalunya aku makan keropok lekor. Kalau bukan singgit, dua hinggit aku beli. Tuu diaaa. Tak ke dasyat tuu..

Aku tahu, benda tu tak de khasiat pun untuk badan aku. Dah la tinggi kalori. Dah memang padan dengan muka aku ni. Patutla percent body fat tak turun2. Petang2 makan keropok. Kalau bukan keropok, kerepek yang aku baham. Hahaha.. 

So, awal tahun 2013 aku dah start tukar menu kudapan aku dari keropok bagai kepada roti. Haha. Tapi yang silapnyaaa. Aku lupa nak check kalori roti yang aku ambik tue. 

3 minggu berlalu, aku turun dalam 2kg jea. Tapi body fat range still degil, turun 0.9% jea kot... stress. Haha.. 

So, minggu ni aku tukar plan lain. Aku tukar roti putih kepada roti wholegrain. Haha. Lepas ni kalau still degil lagi, nampak gaya aku kena ambik shake 3 kali sehari. Orang yang tak disiplin macam aku ni susah. Mulut nak mengunyah jea kerjanyaaa. Nafsu makan membuak2. Haha.

Tadaaa... my new meal for kudapan petang. Hakhak ( baru beli semalam) - dua keping = 133 kalori

Hari ni aku beli lagi roti untuk simpanan. Sebab hari ni aku free. Hikhik. So singgah giant cari roti. Survey punya survey. Aku jumpa roti yang paling rendah nilai kalorinya untuk dua keping. 

2 keping roti = 109 kalori jeaaa. Warghhh. Exciteddddd!!!!!! Ok. 

Jom tukar pemakanan anda. Kurangkan minyak. Kurangkan kolestrol. Kurangkan lemak. Kurangkan nafsu makan. Opsssss!!!!

K bai!!












8 comments:

mama tisya said...

mmg bgs roti wholegrain ni tp tk suka..hehe


**cite the impossible tu best..sedih sbb kisah benar dr kejadian tsunami..tgk la nanti

NinaAz said...

ok sis. xsabar nk tgk!

Irfa said...

stock shake dah abis
nak beli lagi bajet dah lari terjun ke laut ;)
so makan berpada2 jelah

NinaAz said...

jom buat partime!! boleh minum shake hari2. hikhik

Unknown said...

hari ini tak ada shake..

saya suka makan roti ini..bagus untuk diet

Unknown said...

ada orang kata makan roti boleh gemuk.. tapi saya rasa makan roti boleh kurus.. entah mana satu betul hihi ;)

aNiss :):) said...

roti yg biasa boleh gemuk, tapi wholegrain nie org ckp mmg bgus untuk kesihatan :D

Unknown said...

roti sapu susu pekat...yumyumyum...bukan kurang tp + berat kg..hihi