KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Sunday, August 29, 2010

Friday, August 27, 2010

Salam Nuzul Al-Quran...


Salam Nuzul Al-Quran buat semua muslimin dan muslimat...

Hari ini 27 ogos 2010 bersamaan dengan 17 Ramadhan 1431H adalah hari ulangtahun turunnya kitab suci Al-Quran ke muka bumi ini kepada Nabi Muhammad S.A.W pada malam Jumaat, tahun ke-41 selepas keputeraan baginda.

ALLAH SWT memuliakan Ramadan melebihi bulan lain dengan memilih satu malam penuh keberkatan daripada malam Ramadan sebagai masa paling sesuai untuk diturunkan kitab suci al-Quran.

Selain al-Quran, Allah menurunkan beberapa kitab suci lain pada bulan mulia ini seperti suhuf Nabi Ibrahim diturunkan pada permulaan Ramadan, Taurat hari keenam dan Injil pada hari ketiga Ramadan.

AL-QURAN adalah kalam Allah yang diturunkan melalui Nabi Muhammad, pembawa amanat yang jujur dan tanggungjawab. Al-Quran yang dibawanya mengandungi undang-undang dan petunjuk bagi umat Islam dalam mengatur tujuan hidup dan kehidupan sejagat.
Firman Allah bermaksud: “(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan salah…” (Surah al-Baqarah, ayat 185)

Sesungguhnya, penurunan (nuzul) al-Quran adalah peristiwa besar dan agung. Ia cukup hebat jika dibandingkan dengan peristiwa lain pernah berlaku di alam ini

INFO: just to make you smile

~SALAM NUZUL AL-QURAN~

Thursday, August 5, 2010

Jika isteri menangis dihadapanmu…..

Jika isteri menangis dihadapanmu….
“hargai lah ia sblm terlewat…”
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis, dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..
Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, kacuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!

Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah, hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya.
Wahai suami2, jika seorang istri pernah menangis karenamu, tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam …
Wahai suami2, jika seorang isteri menangis keranamu, tolong jangan menyia-nyiakannya. Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.
Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu. Lihatlah jauh kedalam matanya. Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?
Apakah keistimewaan perempuan ini ? ”
Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..
SENYUMAN’nya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .
PELUKAN & CIUMAN’nya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak2nya..
Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd org2 yg dikasihinya. ..
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN.
Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI krn 1 hal…
Bahawa “Betapa BERHARGAnya dia”…

Interview e2 Best...:D

Alhamdulillah...
berakhir jugak debaran dup..dap..dup...dap...seminggu ni..ekekek..:D
hari ni adalah hari penentunya..setelah 3 hari bertungkus lumus mengenali menteri2..memahami apa y terkandung dalam PIPP, NKRA dsbgnya...dan juga mendalami ttg isu2 semasa y berlaku skrg..
TQ mr Great..seseorg y byk membantu..beri semangat..bagi idea y bernas..walaupun salah..hahahhaa...xpela kan..kita sama2 belajar..:P

seawal jam 6.40am..dah bertolak ke tempat utk ditemuduga..di SM Teknik PC.. TQ abah sebab sanggup hantar dan tunggu anakandanya nie..hehehe..:D

sesi pertama..jawab soalan insak..agak pening jugak..walaupun soalan bukannya fakta..dan berkait rapat dgn sahsiah diri..tapi..ade jugak soalah y agak mengelirukan...hmm..jawab punya jawab..xsedar dah tinggal 5minit lagi..soalan ada lagi 20 y xjawab..(135soalan dlm masa 30min)..fuh..Tuhan je taw..terketar2...tp alhamdulillah..aku tak pakai M16..sempat la jugak aku berfikir logik jawapannya..

sesi kedua...sesi ditemuduga..
masa ni la time nak ketar lutut..hahaha..
tapi alhamdulillah..
aku calon y ke 6..sebelum interview bermula..
penemuduga keluar dari bilik dan bagitau kami masa temuduga hanya 10mint.. "sesiapa yang rasa nak 1/2 jam tu maaflah yea..tapi kalo rasa nak jugak..bagitau saya awal2"..kami apalagi..gelak terkekek..kihkih..10 mint tu pun dah cukup..kalau 5mint pun ok..hehe

masa turn aku utk ditemuduga...
macam biasa..tatatertib utk ditemuduga mesti dipentingkan..heheh
bila dah duduk atas kerusi..
lain macam je rasa..
aku rasa seronok..
tersenyum3..
nak gelak pun ada..
tak tau kenapa..hahhaha..
antara soalan3 y ditanya..:

1) umur berapa?
2) apa itu guru??
3) bagitau penglibatan sukan sepanjang ni..
4) berikan tiga sebab kenapa nak jadi cikgu..
5) Berikan nama cikgu y dikagumi dan cara dia mengajar mcm mana..
6) Sebutkan apa e2 NKRA dan terangkan pasal sekolah berprestasi tinggi..
7) isu kenaikan harga barang..apa pendapat??
8) kenapa kerajaan menaikkan harga barang..
9) menteri perdagangan sape??

hehhe...byk soalan woo..tapi best penemuduga ni..xd stress2
aku pun laju je jawab..biasa kalo presentation tergagap2..
hehe..
alhamdulillah..segala2nya berjalan dgn lancar..
cuma soalan y ke 9 tu la aku fail..hahahah
..Maaf Tuan, sy kurang pasti sape menteri perdagangan..kah4..kesian kat aku ni..
aku pun ckp y aku tau menteri keewangan, pelajaran, ment dalam negeri..hehhe..
hmm..
xsangka plak isu harga barang naik y diusulkan..

apa pun..syukur..semuanya dah lepas..kepala pun dah ringan..
hehehhe...
mudah-mudahan..
dapat ditempatkan dimana2 sekolah..
mana2 pun xkesah..
yang penting..
dapat mendidik anak bangsa..
heheehe...


babai...

Tuesday, August 3, 2010

Biarlah seluruh dunia membenciku....

Teringat kata-kata Al-Ghazali:

"Jangan resah andai ada yang membencimu, kerana masih ramai yang mencintaimu di dunia. Tetapi resahlah andai Allah membencimu, kerana tiada lagi yang mencintaimu di akhirat."


Ya Allah,..
bantulah aku untuk terus berubah mencari redhaMu...
Tiada yang lebih indah daripada mendapat redhaMu..
Seindah apapun kenikmatan dunia,..
jika Engkau tidak meredhainya,..
tentulah ia hanyalah sia-sia...
Ya Allah,..
biarlah seluruh dunia membenciku,..
tetapi Engkau mencintaiku Ya Allah..

Maafkan aku...
tidak pernah terniat untuk menyakiti hati kalian...
tidak pernah terniat untuk merampas hak sesiapa..
tidak pernah terniat untuk membuat kalian derita atas apa y berlaku..
Tujuan hidupku hanya mencari redha Allah...
Kalian tetap adalah kawan-kawanku yang kucintai,...
Semoga kalian dibimbing oleh Allah ke jalan yang benar...
Mohon doakan untuk diri ini juga...