KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Wednesday, March 16, 2011

Terus aktif untuk kekal sihat

Morning guys!!.. hari ni aku nak share pasal kalori .. mesti korang suka kan kalau bab2 'kurus & sihat' ni..hehehe...

Apakah itu kalori? Kalori adalah ukuran untuk tenaga dan tubuh anda yang memerlukannya. Namun, pengambilan kalori yang berlebihan pula boleh menyebabkan penambahan berat badan. Jadi, anda harus sentiasa aktif untuk membakar kalori yang tidak diperlukan itu.. Jom kita bakar kalori dengan cara yang MUDAH!!! =)

1) MENGELAP@MENGEMOP LANTAI
senang kan...ada jugak faedah untuk kita dan rumah kita..pertama, rumah bersih kedua kita juga sihat! dengan mengelap lantai selama 20minit, kita dapat membakar 62 kalori (1 epal merah saiz sederhana).. Awesome! =p2) MENARI
bagi yang pandai menari dan sememangnya suka menari.. gud job! tanpa sedar anda telah membakar kalori 155 kalori (1 keping talam ubi) jika menari selama 30 minit. Aku pun suka menari,, belajar sendiri dalam youtube..but tangan keras macam batu ah.. ada aku kesah? hehehe3) BERJALAN PANTAS
Jika korang malas nak jogging (aku rajin) berjalan pantas pun memadai.. berjalan pantas selama 60 minit boleh membakar kalori sebanyak 222 kalori (6 cucuk sate ayam).. so, apalagi, jangan melenggang yea,,silalah berjalan pantas!

4) BERJALAN PERLAHAN
Kalau malas jugak nak berjalan pantas...berjalan perlahan pun OK jugak.. berjalan perlahan selama 30 minit dapat membakar 87 kalori (100g jeruk mangga).. tapi kalaua korang malas jugak nak berjalan perlahan..fuh! memang PEMALAS giler ah!! =P

5) BERKEBUN
Berjebun adalah cara yang baik untuk menggerakkan semua otot! berkebun selama 45 minit dapat membakar 284 kalori (1 keping apam balik)! wah! lebih banyak dari berjalan pantas~6) MEMBELI KEPERLUAN DAPUR
Tahukah kamu, membeli belah barang keperluan dapur juga adalah satu senaman? =) membeli belah selama 45 minit dapat membakar 140 kalori (1 Keping tose) ! =)

7) BERBASIKAL
Masukkan aktiviti berbasikal dalam aktiviti mingguan anda.. naik la basikal kalau nak ke mana-mana.. jimat pun jimat..betul tak? dengan berbasikal selama 60 minit, dapat membakar192 kalori ( 1 keping kuih seri muka) =)8) MEMASAK
Siapa sangka memasak juga boleh membakar kalori!!! memasak selama 30 minit dapat membakar 68 kalori (1 sandwic sardin) OK la tu! =P

sumber: Nutriweb (Kiraan berdasarkan kajian ke atas wanita 50kg)


No comments: