KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, April 26, 2010

BERSALAHKAH AKU?

Bersalahkah aku?
andai aku bangun berdiri..
bilamana yang lainnya duduk..
tidak senang dengan tuturku..

Bersalahkah aku?
Menegakkan kebenaran..
mencari keAdilan..
merisik kebetulan..

Bersalahkah aku?
bila suara ku tinggikan..
nadanya sedikit keras..
dalam membenarkan tutur ikhlas..

Bersalahkah aku?
bila ku yakin akan tingkahku..
aku pasti akan tindakanku..
aku nekad dengan keputusanku..

Bersalahkah aku?
melukai hati yang dikasihi..
sedang niatku tiada yang negatif..

Bagaiman harus aku diadili?
salah atau benar?
patut atau tidak?
waras atau....................?

Semakin aku fikir..
semakin aku jauh..
semakin aku menyendiri..

Haruskah aku diam?
Duduk dan jadi pendengar..
Usah suarakan kebenaran..
Usah tegakkan keAdilan..
Usah lagi risik kebetulan..

Itu yang sebaik mungkin..?
Tapi..bersalahkah aku???

No comments: