KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, August 21, 2014

Pengurusan EBM: EBM Travel (Kelantan-Kuala Lumpur : 12jam)

Assalamualaikum..  Halo readers! Have you had your SHAKE today??? 

90 hari cuti bersalin aku, aku habiskan dekat Kelantan. Kawe oghe kelate boh!! Ore jate smart2 tino-tino comei lote!! kahkahkah

Aku rasa, ini rekod paling lama aku duduk dirumah selepas cuti menganggur nak tunggu kerja beberapa tahun yang lalu. hehe. berpantang kat kelantan, so masa mengepam simpan stok sebelum masuk kerja pun mestilah 100% di kelantan. 

So, stok EBM (Expressed Breast Milk) masa dalam pantang haruslah ditravelkan sekali ke tempat asal, tempat dimana kawe mencari rezeki sesuap dua nasi (Kuala Lumpur) 

Memula, aku fikir, untuk memastikan kualiti ebm aku terjamin (tidak cair dan rosak), so aku plan nak cari colebox brand coleman sebab orang cakap bendalah brand ni power. Boleh kasi sejuk dan beku tahan lama. 

Sekali... pergh, aku bajet singgit dua jea bendalah tu. haha. Mahai rupanya. ok! reject. aku ni berkira kott. kihkihkih



Aku ada terbaca jugak yang diaorang just guna box putih polistrin tu jea untuk ebm travel. Tapi aku tak yakin + was3. Last2, bila kawan sendiri yang SHARE kat aku yang dia pernah guna box polistrin tu utk ebm travel, dan alhamdulillah semua ebm dia selamat. 

So aku terus dicide beli polistrin box tu jea lahhhhh. murah uolss. 11 hengget jea. Tak sampai 100 hengget pun. kihkihkih



Alhamdulillah. aku mempunyai ramai kawan yang prihatin yang banyak bagi pendapat/pengalaman diaorang pasal nak handle ebm ni. 

So, kat bawah ni aku akan share dengan korang macam mana aku packing stok ebm erk.erk.erk. :P 


CARA 'PACKING' FROZEN EBM 
(EBM+Kotak polistrin+Garam kasar+Ais+Ice Pack+Salotep+Plastik) 


1) Dalam polistrin box tu, bahagian bawah sekali aku letak plastik. motif aku tak pasti. adik aku yang suruh. heeee 

2) Lapisan pertama - masukkan ais (aku guna ais yang lobang2 tu, apa kenama entah- pastikan ais tu betul2 beku.) 

3) Lapisan kedua - masukkan stok susu (susun padat2, rapat2) 

4) Lapisan ketiga - Tabur garam kasar 

5) Lapisan keempat - Letak Ice Pack (Better beli ice pack yang jenis GEL. contoh yang power: Autumnz) - aku letak satu jea kot setiap lapisan. sebab time tu hanya ada 4 ketul ice pack jea 

6) Ulang semula step lapisan pertama tadi. Sampai habis korang punya stok susu tu 

7) Pastikan lapisan atas sekali adalah lapisan ais. Kalau ada lebih ice pack pun boleh la letak. macam aku hari tu tak lebih. atas tu semua ais. bubuh padat2. 

8) Tutup box dan silkan dengan salotep yang sesuai 

Masa dalam perjalanan balik hari tu, hati memang tak tenang. asyik duk pikirrr jea pasal susu kat belakang. Dan2 pulak otw tu singgah rumah pakcik. borak2. makan2. Lepastu keluar dari Bentong, dan2 pulakkk jem. lagilah parah aku punya perasaan... risau sangat takut ebm rosak. 

Sampai rumah. apalagi. benda pertama yang nak ditengok. keadaan susu dalam polistrin box tu. 

Alhamdulillah. stok EBM aku time tu 100% berada dalam keadaan yang selamat. masih lagi BEKU weh. wow! kotak polistrin hebat! hikhikhik.



Semua tu dah selamat masuk dalam perut baby daffa dahhh. kikiki 

Ok uolsss. Selamat berTRAVEL bersama EBM. Semoga semuanya selamat. GOOD LUCK! 

TQ for reading!! K bai~       



11 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum nina. alhamdullilah. selamat semuanya. hihi masa belum bersalin ritu ada gak terfikir nak buat gini kalau berpantang kat rumah mertua. tapi akhirnya pantang kat rumah sendiri. hihiiii

::NureeN:: said...

wahhh.... thx2 sgt2...
share info nih
cuma nureen x der la jauh klau pantang d kg nanti
juz sejam jer perjalanan...
so bleh beli polisterin ni jerr... :)

Umm AA said...

banyaknyer rezki baby nina..sib baik dpt ditranfer ngan selamatnya kan..:)

Aimi Muhamad said...

wah banyaknya stok nina untuk baby.geram tengok.

Umi Nazrah said...

salam singgah. alhamdulillah tahniah atas rezeki kurniaan Allah. all the best untuk anda ;)

nOe suhaimi said...

bagus share info ni...wah byk stok tu...moga semuanya selamat

dear anies said...

Good info ;)

Unknown said...

thanks for the info kak....nanti dah beranak, tak da la susah payah dah nak cari info pasal ni...(kawin pun tak lagi, dah pikir nak beranak) hee

Kira Sakura said...

alhamdulilah selamat. memang kan kalau travel mesti risau pasal stok susu EBM. risauuuu sangat takut rosak. mesti menangis sebulan duk ungkit2 klu rosak wuwuwuwuwu

Unknown said...

Salam.nk tnya.polisterin tu letak dkt bonet keta ke?

NinaAz said...

Wslm. aha. Tapi bonet belakang rasa jugak aircondnya.