KOUPUSANKU SOGIGISOM

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, March 4, 2016

Guilin (6H5M): Elephant Trunk Hill & Twin Pagodas (Day 5)

Assalamualaikum...

LAST part cerita kat Guilin. hehe.

Lama bebenor nak update entri last yea :). Hari ni baru nak settlekan entri travel taun lepas. bercinta nak menaip.

Hari ke lima kami di Guilin adalah hari yang terakhir untuk kami jalan2 sekitar bandar Guilin. esoknya tu awal2 pagi dah kena check out hotel. so memang tak de masa lah nak jalan2 lagi. Habiskan masa dalam airport je lah jawabnya :)

Kitaorang keluar breakfast merangkap lunch terus sebelum mulakan perjalanan. mula2 ingat nak isi perut dengan roti je, tapi bila fikir kami just nak jalan kaki merayap je, elok lah kiranya makan nasi terus. energy untuk berjalan.

Sayur yang sangat FRESH. SEDAP LAZAT.
Belah kiri tu daging telur kot kalau tak silap. Sedap sangat!!! serius~

Aktiviti hari last, kami ke Elephant Trunk Hill (landmark & tourist attraction in Guilin). Elephant trunk hill ni jugak merupakan simbol kepada bandar Guilin. So, kalau datang Guilin wajib singgah Elephant trunk hill.

Dari restoran kami jalan kaki je ke sana. sebab tak jauh sangat pun. tak jauh dan tak dekat. Kira macam mampu lagi lah nak berjalan. hehe. Berjalan sambil melilau kiri dan kanan.

Tiket untuk masuk ke Elephant trunk hill ni kalau tak silap dalam 70 Yuan sahaja. lagi murah dari masuk gua batu kapur. ratus2 yuan. haha. Aku rasa masuk ke sini lagi berbaloi kot :0

Simbolik! GAJAH :)

Inilah Elephant trunk hill!! bentuknya seakan2 seekor gajah yang tengah minum air :)

Aktiviti yang ditunggu2, mendaki bukit gajah (>_<). Nampak macam senang kan nak panjat tangga ni. Tapi! hanya kaki je yang tahu betapa penatnyaaaaaa nak naik sampai puncak. nasib baik tak krem. dah la suhu sejuk bebenor!

Kat atas bukit ni tak ada apa pun. dah nama pun bukit kan. cumanya, kita boleh tengok view seluruh bandar Guilin!. Subhanallah! cantik sangatttttt!!!!!~

Elephant Eye Rock yang sangat unik. Dalam gua mata gajah ni air sentiasa menitik.

Turun bukit dengan selamatnya :)

Turun je bukit, jumpa dengan booth kecil tempat bergambar untuk pakaian tradisi diaorang. SO, kami pun layan sekali. hehe

Macam apek jual sayur. haha

Seberang bukit, ada kampung misteri yang dinamakan dengan MYSTERIUOS VILLAGE. Apa yang misterinya? aku pun tak pasti. yang pasti, dekat pulau tu dipenuhi dengan patung2 klasik, jambatan yang unik. Pulau tu jugak kalau tak silap aku diaorang panggil LOVE ISLAND. auww. sooo sweet!!

Simbolik. IBU & ANAK. hehe

Mintak tolong amoi Gulin ambikkan pic.
background belakang hanya nampak ELEPHANT je. kwang2. sadis.
Tapi boleh laaa dari tak de kan. pic weols bertiga :)

Lewat petang kami terus balik ke hotel. Selesaikan mana yang patut. terus keluar utk dinner & last merayap di bandar Guilin :)

Menu last: Telur dadar, sup sayur & daging lada benggala. hehe. DAGING MASAK LADA BENGGALA serius sedap. rasa blackpapper lagi.

Gambar kenangan katanya.
Waiter yang hari2 layan kami 'speaking' kat sana.
ambik menu, describe jenis makanan and bla bla bla :)

Malam terakhir kami just ambik angin malam sekitar bandar Guilin. Singgah makan durian area2 pasar malam ala2 Uptown kalau kat sini. Seronok! Kalau pandai tawar menawar dapat le beli barang murah-murah. hehe..

Jejak kaki kat tempat wajib di bandar Guilin. TWIN PAGODAS (sun & moon pagodas).

Pasal pagodas ni ada sejarahnya. Tapi aku tak berapa nak pasti. mohon gugel. hahaha

OTW balik hotel, jumpa bendalah ni tengah jalan.
Limau barli kot namanya. aku pun tak pasti.
hadap la pulak buah ni malam2.
sedap oit

Ok uols. otak tepu tak taw nak taip apa dah. hehe. Next travel InshaAllah lagi dua minggu. Doakan kami selamat pergi dan balik yea. !!! Ahaks~ jumpa lagi!!