KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 3, 2011

Dugaan Puasa Tahun ini...

Hai!! Salam Ramdhan ke-3.. Sedar tak sedar dah 3 hari pose yok!!! Amacam? Ok tak?? =D

Semalam adalah hari pertama berpuasa dalam sekolah memandangkan hari Isnin tu adalah hari cuti berganti.. =) Tahun ni pulak adalah tahun pertama ramadhan sebagai seorang yang telah pun bekerjaya!! Tapi suasana puasa tetap sama, yang beza dulu masa belajar, dapat bukak puasa ramai-ramai dengan kengkawan.. tapi sekarang hanya berdua saja.. dalam satu rumah ni, yang menyewa hanya dua orang, so, berdua jea lah, tapi time hujung minggu, keseorangan lah aku jawabnya..Housemate aku ni tiap minggu balik kampung, alah, kampung dia dekat jea..nun jauh dekat di Puncak Alam.. Aku pulak?? hah! sengkek ler kalau tiap2 minggu balik kampung doe! Sadisnya bukak pose sorang-sorang kan?? Dugaan tahun ni..hekhek

Budak-budak kat sekolah aku tu majoriti budak-budak Cina.. So, pepaham jea lah.. Masuk kelas, botol air atas meja tiap-tiap orang mesti ada.. waktu pertama,kedua,ketiga..rilek jea lagi..buat derk jea...tapi..bila dah masuk waktu-waktu akhir ni (sekolah sesi petang)..turun naik tangga, meraung, memekak,melolong..tekak pun mulalah mengada-ngada.. masuk kelas pulak, sedang syok2 melalak, tetiba ada pulak yang minum air..berteguk2 pulak tu..perghhhh!!! Dugaan.. dugaann... Haish! Lain kali time kelas aku, boleh tak kalau aku nak sound awal2 : " Masa kelas cikgu, kamu semua DILARANG sama sekali untuk minum air" ...muahahaha... boleh tak??? - biul namanya!

Sepanjang aku hidup ni..banyak2 sekolah aku pergi, sekolah ni lah yang paling banyak tukang jual dekat kantin.. maksud aku, dalam satu kantin tu, macam bazar pulak..ada berlainan kedai.. mungkin mahukan citarasa yang berbeza dan mungkin disebabkan sekolah ni mempunyai ramai rakyat jelata..yeayhhh!! 1 Malaysia =) Bulan puasa kea, bulan tak puasa kea, sama jea.. Kantin wajib bukak.. yea la,, kalau tak budak-budak nak makan apa.. dalam jam 3.30 ptg budak2 sesi 1 akan turun rehat..ok, fine.. yang tu tak kesah lah kan..hekhek.. tapi, yang aku kesah, bila masuk kelas waktu sebelum rehat.. sedang syok2 memekak dalam kelas.. tetiba..Aroma masakan..aroma megi goreng, mihun goreng, aroma ikan bilis nasi lemak menusuk kalbuku...waduh3!!! time-time tu jugaklah mereka pung pang pung pang memasak kat bawah nu..Bau sampai atas doe!! tergugat iman aku... sabar-sabar... tetiba budak tanya.. : "Cikgu, kamu tentu haus kan, kamu tak payah la cakap, kamu duduk diam saja..kesian kamu" -> haish, dah berapa kali aku bilang, kata ganti nama kamu tu salah! bukan "kamu" lah.. cikgu! panggil cikgu, cikgu! ..haaaissh..aku cepuk jugak kan... sabar-sabar..Puasa..puasa... : " (COVER) mana ada, cikgu ok jea)" ... Dugaan..dugaan... hidu jea lah..dah tu, tak kan aku nak tutup hidung pulak... hidu tanpa niat... hekhek..

Yang paling best bulan puasa ni.. waktu persekolahan...hekhek.. bermula dalam jam 12.30 - 5.35ptg.. hekhek...ceronok2! selalunya jam 1.10 - 6.45,, walaupun balik awal hanya seawal 1 jam..tapi aku tetap seronok... 5.30 tu dah siap galas beg..budak2 pun belum turun lagi.. gelojoh betul cikgu ni..hahahahaha.... Tapi yang tak tahan tu..dalam perjalanan balik..ada pulak bazar-bazar tepi jalan..menggoda betul.. apa lagi..parking jea keta mana2,, dengan gelojohnya terus menonong masuk bazar... semua benda nak rembat..nafsu-nafsu... kalau bawak 50 rial.. kalau tak kawal nafsu..aku rasa tak cukup!! silap2 masuk buku 555 lagi... hadeh! =)

Nak balik!!! bestnya kalau dapat makan masakan mama..fevret aku! gulai tempoyak ikan patin..grrr..gulp..syuuupppp...cedap2...tapi tak reti buat..hahahahaa.... Kalau kat rumah, Abah pantang bazar ramadhan.. dia tak suka..lagi best mama masak katanya..memang susah la nak ajak abah pergi bazar... bagus ajak dia pergi pasar pagi..beli lauk-lauk basah... Aku yang pemalas pulak, baik pergi bazar..tunjuk jea apa yang nak..dengan kuasa halilintar. semua dapat..hahahahahha...

Walaupun jam baru menunjukkan pukul 9.45 pagi..aku tetap nak ucap..SELAMAT BERBUKA YEA KENGKAWAN!!




No comments: