KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Monday, November 28, 2011

Nak Bakar KALORI???

Assalamualaikum... Halo readers!! :)

Nak bakar KALORI???.. senang sahaja!

Jom lakukan aktiviti harian yang korang semua suka.. lakukannnya setiap hari OK!

BERMAIN BOLA SEPAK :)
Jika anda bermain dalam masa 15minit, sedar tak sedar anda telah pun membakar kalori dalam badan anda sebanyak 87kcal! wah!! anda hebat :)


AEROBIK :)
Dalam masa 15minit anda beraerobik, anda telah pun membakar kalori sebanyak 76kcal. wah! hebatnya anda!! :)


BOWLING :)
38kcal dapat dibakar jika anda berbowling bersama2 sahabat handai selama 15minit.. hebatnya anda!! :)


ANGKAT BERAT :)
15minit anda mengangkat berat, anda dapat membakar kalori sebanyak 43kcal. hebatkan anda?


JOGGING :)
Berpeluh-peluh bila berjogging selama 15minit anda dapat membakar kalori sebanyak 87kcal (sama dengan main bola sepak).. wah! hebatnya!! tepuk.tepuk.


BERBASIKAL :)
Anda gemar berbasikal?? yeah! aku pun suka berbasikal ni.. sedar tak sedar, 15minit anda kayuh basikal, anda telah pun hilang 50kcal! hebatnya!!


MENAIKI TANGGA :)
Kalau ada lif, cuba jangan guna lif tu.. cuba anda naik tangga pulak.. ubah laa selera tu kadang-kadang.. bila anda naik tangga.. selama 15minit, anda mampu hilang 101kcal!! cayalaaaa... HEBATNYA!!


BERJALAN :)

ketika anda berjalan kaki selama 15minit, anda akan hilang 54kcal.. hebatkan?


BEKERJA SAMBIL BERDIRI :)
bekerja sambil berdiri, anda akan dapat membakar 2 kali ganda kalori berbanding dengan duduk goyang-goyang kaki.. :)


Macam-macam kerja yang korang boleh buat untuk bakar kalori yang berlebihan dalam badan tu.. Tak elok simpan kalori lebih-lebih ni.. sangat-sangat tak elok untuk kesihatan, mahupun yang muda ataupun yang tua.

Setiap hari, aku akan pastikan kalori aku terbakar dengan jayanya.. sebab aku sedar, metabolisme dalam badan aku ni berada di tahap yang rendah.

Bila aku makan, aku akan pastikan tiap kalori yang masuk dalam badan.. tak de la sampai ambik KALKULATOR kira jumlah kalori tu.. tapi sendiri2 paham laa.. kalau makanan tu berminyak sampai boleh perah balik minyak tu.. SAH2LAH BERLEMON2 JUTA KALORI YANG ADA.. iye idok? :)

Untuk memantapkan lagi pembakaran kalori dalam badan aku ni.. Aku mengambil langkah yang BIJAK.. dengan menggunakan TEA MIX yang luar biasa hebat ni!! bukan setakat kalori terbakar, metabolisme pun akan meningkat, aku pun makin bertenaga, toksin dalam badan pun akan terNYAH begitu sahaja.. HEBAT KAN? yaaa... LUAR BIASA HEBAT!

Tengok gambar bawah ni.. botol besar sebelah kanan ni boleh isi 2liter air tau.. so, sehari aku akan habiskan 2 botol utk tea mix dan juga 1 botol untuk air putih..

Bila umur dah meningkat, kita memerlukan sesuatu untuk badan kita bagi memastikan kita sentiasa cergas, bertenaga dan HEBAT!!..

JOM SAMA2 AMALKAN GAYA HIDUP YANG SIHAT!!

Papai!! :)




1 comment:

Anonymous said...

Hi my loved one! I want to say that this article is awesome, great written
and come with almost all vital infos. I would like to look
extra posts like this .

Here is my webpage cricket sound mp3 [yodaq.com]