KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, February 20, 2011

Fast Food!! -Oh! NOoooo-

Hai readers~ As Salam :)

Di pagi yang indah, nyaman dan damai ni..NinaAz nak kongsi sikit pasal info kesihatan.. :)
Sapa yang tak suka makan Fast Food???? Sila mengaku sekarang..nak bagi tabik springggg ni... hehehehe....terbaik laa sape yang tak suka makan...Rugi la korang...best woo...pizza, kentang goreng, burger, drumstick celup tepung yang fast food punyer, potato wedges...nugget..megi tomyam...fuh~ Sedap doe!!~ kalau aku la kan..every month mesti makan punya..xpernah miss!!! sape setuju???dan aku pasti ..kita semua sedar..yang fast food tidak baik untuk kesihatan..tapi..still nak makan jugak kan??? hurm..nak buat macam mana..nafsu makan lagi kuat dari nafsu utk menjaga kesihatan..betul tak? ya..aku setuju..~

Percaya atau tidak?? kita akan CEPAT TUA kerana FAST FOOD!!! OMG~ oh! NOoooooooooooo!! Para ilmuwan dari Universitas Glasgow telah membuktikan dengan melakukan eksperiman kepada beberapa ekor unggas... kesian unggas tu, jadi mangsa dan bahan ujikaji..hehehe :)

Unggas tersebut dibahagikan kepada dua kelompok. Pertama diberi makanan yang berkualiti tinggi..yang baik utk kesihatan..contohnya..buah2an segar, sayur2an, dan yang sewaktu dengannya. Sementara kelompok kedua pula diberi makanan sepertimana junk food @ fast food..

Menurut Profesor Pat Monaghan dan Profesor Neil Metcalfe dalam laporan Natural Environment Research Council, Unggas yang mendapat makanan junk food sejak lahir hanya mendapat anti oksidan yang jumlahnya sedikit berbanding dengan makanan yang seimbang. Dari ujikaji tersebut, para ilmuwan menemukan bahawa unggas yang diberi makanan sejenis junk food pada usia dua minggu pertama dalam hidupnya lebih cepat mati. Hal ini kerana zat anti penuaan dan antioksidan yang diproduksi tubuhnya hanya bertambah sedikit.

so, moral of d story...mulai hari ni..kurangkanlah makan fast food yea..kalau tak makan terus lagi bagus..dan janganlah ajar anak2 yang masik kecil makan benda2 macam ni..sebab aku selalu tengok budak2 makan..bayi yang baru reti makan pun di suap fast food jugak....kesian itu budak..Tukarkan FAST food kepada SLOW food!!! caiyok!!


**All picture credits to GOOGLE.com. Thanx Google!**



No comments: