KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, January 28, 2011

Sambutan Tahun Baru Cina

Hari ni adalah hari terakhir persekolahan sebelum cuti Tahun Baru Cina selama seminggu...yeah!! hepi weh!!~ today jugak ada sambutan tahun baru cina kat sekolah aku ni...hehehe..=) terlalu banyak pengalaman baru yang aku dapat ari ni.. =) seronok!!~

Ari ni ada 'port luck' utk semua guru sesi petang...macam2 makanan yang cikgu-cikgu bawak .. tapi yang paling menarik perhatian aku adalah... ada satu dulang yang dipenuhi dengan pelbagai jenis sayuran +halia pun ada..yang di jeruk..di susun sebelun di gaul bersama2... mula2 susun elok2...then taruk palm oil, minyak masak..pastu gaul ramai2 guna chopstik.... =) diorang (kaum cina) akan meminta apa saja yang mereka nak minta masa gaul vegetarian tu...macam hajat jugak laa...dan...semakin tinggi diorang angkat chopstik tu..semakin tinggi la semangat dan..harapan diorang..erm..cam tu la lebey kurang..

Salah satu tradisi kaum Cina~

hari ni jugak..guru2 di beri Ang Pau dan sebiji limau mandarin...hehe.. Ang Pau tu kosong tau..xd apa2...bukan utk aku...tapi.................hehehe... dalam angpau tu kita boley la nak isi berapa banyak yang kita mau.. dan letak atas meja kita sendiri..letak bersama limau tadi..haa..macam ni..~

kemudian..jeng..jeng..jeng..hehehe.. 3 ekor singa muncul di pintu bilik guru..adoiyaiii..bingit telinga aku...boleh bayangkan tak macam mana bunyi musik tarian singa...?? hehehe

mula2 sekali...salah satu daripada singa tadi akan berusaha utk mengambil sayur yang digantung dalam bilik guru...bila dah dapat, diorg buat apa aku tak tahu..kemudian sayur tadi akan di ludah keluar dari mulut singa..
lepas tu kan..singa2 tadi akan ke meja setiap orang guru utk mengambil Ang Pau tadi dan mengopek limau...separuh je di buang kulitnya..aku lupa nak tanya kenapa..hehe..meja aku jadi meja first..hehee...diorang cakap, kalo nak ada Luck yang baik, sila la pegang kepala singa tu..hehe =)
Tentatif seterusnya adalah..aktiviti di Dewan SMKTC =).. perarakan semua guru bermula di pintu dewan dan diiringi 3 ekor singa tadi..kih3..

Pic Sebelum masuk dewan..~ bergambar dengan guru2 yang baru posting..ada dua orang lagi...sorang tukang ambik gambar,sorang lagi dah jadi guru disiplin..so,, mereka berdua tidak ada dalam gambar ni..hehehe
Dalam dewan plak..pertunjukan tarian singa dan persembahan2 lain oleh pelajar2 SMKTC di adakan..PArt yang aku paling igt sekali ialah bila semua guru mengambil dua biji limau dan satu bekas kerepek ubi dari Mulut singa..hehe..1st time lam idup aku lor..hehe..

That's all for toDay... Ceronoknyer saye!! Cuti yeay!!~

~HAPPY NEW YEAR AND GONG XI FA CAI!!~





No comments: