KOUPUSANKU SOGIGISOM

KOUPUSANKU SOGIGISOM

Thursday, June 9, 2011

Kerja kena Ikhlas!

Orang kata, kalau nak kerja tu biarlah ikhlas,, baru rezeki tu berkat.. Betul tak?? Kalau tak ikhlas sekalipun, janganla menampakkan sangat ketidakikhlasan kamu tu.. setuju?? hehhehe..

Dari kecik sampai besar tua bangka ni, takkan la nak duduk tongkat dagu pandang langit, tunggu mak ayah suap nasik lagi kot.. pandai2 la nak hidup. Pandai2 la cari rezeki sendiri.. Orang perempuan tak apa la kalau tak mahu cari duit pun, sebab orang perempuan akan kawin dengan lelaki, dan lelakilah yang bertanggungjawab untuk menyara hidup orang perempuan. Tapi kalau orang lelaki yang tak kerja, cari duit, macam mana??? tak kan nak bagi anak bini makan pasir kot..tak gitu?? muahahahaahxxx!!!

Duit-duit ni penting! sapa kata tak penting?? tak de duit jangan harap ko nak masuk tandas awam! jangan harap ko nak isi minyak dengan air telaga belakang rumah ko, jangan harap la ko nak buat apa pun.. betul tak? Tapi, duit-duit tu datang dari mana?? sumber dari mana? kalau korang cakap hasil titik peluh korang sendiri., ok la.. Tapi kena tengok jugakkan,titik peluh korang tu untuk yang halal ke yang tidak... hehe..

Kerja..Kerja apa yang korang suka?? mestilah kerja yang senang, cepat, mudah dan sedap! hehe, lagi satu Masyukkk!! betul tak?? Ala, kerja apa pun sama juga.. Yang penting! hati kena bersih, kerja kena ikhlas!! tu baru betul!!

Di Malaysia ni.. Macam2 jenis pekerja aku jumpa.. Di Malaysia jea la, sebab aku tak pernah jejak kaki ke luar Malaysia kecuali Thailand. Ala, Thailand dekat je pun dengan Negeri aku, kalau batuk pun boleh dengar.Muahahaxx!!

Ada jenis pekerja yang nampak sungguh tak ikhlas kerja, ada jenis pekerja yang..entahlah, nak kata tak suka orang beili barang dia..buat apa nak berniaga?? betul tak?? entah, aku pun tak paham.. tapi jenis pekerja yang peramah..memang bagus lah! walaupun belajar tak tinggi mana, tapi at least! diorang reti adab budi nak melayan pelanggan. AKu boleh puji la! kalau aku jadi boss, Sayang tu nak lepas pekerja yang macam tu.. =)

Pasal bab beli membeli ni, aku paling rimas kalau bab membayar... bukan rimas apa, rimas tengok tukang cashier yang jenis buat muka, ..aku senyum pun tak balas, barang aku pulak main campak2.. ingat aku ambik free kea barang tu??? Aku paham, letih la jugak kerja macam tu, sebab aku pun pernah rasa, tapi at least! Pelanggan kita kena hormat. kalau pelanggan tak ada, jangan harapla sesuatu perniagaan tu nak hidup~ kan??kann??kan??

Macam2 la kan.. macam2 ragam jenis orang ni.. biasalah, nama pun orang, manusia,.. bukan robot... Hurm~ Sabar jea la...

~Kacau jangan tak kacau | Mesti ikhlas kacau yea!~

Nasihat untuk diri sendiri : Apa pun pekerjaan yang kita lakukan, yang penting Niat kerana Allah, ikhlas untuk mencari rezeki yang halal .. InsyaAllah..Hidup mendapat berkat

Papai!









2 comments:

nadia ar-rumaisha said...

nadia paling takut kalau apa yg kita dapat tu tak berkat...cthnyer mngular waktu kerja dsbg....



nota: kalau nak tempah header emailkan pada nadia ya...

HonEyBuNNy said...

betul tu...apa sahaja yg kita lakukan biarlah ikhlas kerana Allah....